Тече сериозна акселерация от страна на BMW по отношение на програмата им за електромобили. Баварската компания даде пълни детайли за новите iX и i4, които са доста напредничави, но още отсега стана ясно, че до 2025 година се чакат сериозни промени и преструктурирания, които да отворят път на куп нови екологични модели.
Според ръководителя на инженерния отдел в BMW Франк Веберq гамата автомобили на BMW ще бъде разделена доста ефективно, без да изненадва и шокира клиентите на марката. Откъм електрическата страна, изцяло нова серия машини, познати под названието Neue Klasse, ще имат представители във всички основни класове откъм размери и стил на купето. От друга страна, платформите, които използват бензинови и дизелови двигатели, както и плъг-ин хибридни системи ще продължат да еволюират. Очаква се обновена двигателна гама, която ще продължи да се развива поне до 2035 година. Според Вебер, това ще е последната основна модернизация за конвенционалните задвижвания.
Платформата на i4 има много общо с конвенционалния 4 Series, като купето на електромобила е доста близо до това на 4-Series Gran Coupe. Но според главния инженер на компанията, новият екомодел няма почти нищо общо с конвенционалния като техника и възли. В подкрепа на твърдението си цитира и пробегът с едно зареждане от над 590 км (510 при M50i). iX пък е на изцяло нова платформа, използваща сериозно количество карбон и още по сериозно алуминий. Това прави електрическия кросоувър доста здрав и относително не особено тежък за голям електрически SUV.
Но Neue Klasse ще бъде още по-различна гама електромобили. Името си "нов клас" получава от серия автомобили, чието производство баварците стартират през 1962 година, като се очаква новите модели да имат доста силна кръвна връзка с настоящите серии 3, 4, 5, 7 и 8. BMW иска през 2025 година тези нови електромобили да са доста модерни и "трансформативни".
Вебер подчертава, че моделите Neue Klasse ще изглеждат като конвенционалните автомобили на BMW. "Когато представихме i3 през 2013 година беше ясно, че кола с батерии беше нещо странно и не много познато, затова я създадохме да изглежда доста различно. Но до 2030 година половината от колите, които продаваме ще са електрически и NK не трябва да са в отделна гама, изглеждаща различно. Хората ще искат BMW, не нещо изглеждащо странно".
Въпреки това, новите коли ще са създадени така, че да се възползват от ефективното пространство, предлагано от електрическите коли, с по-малки "двигателни отсеци" и дълги колесни бази, повече интериорно пространство и напредничава аеродинамика. Те ще имат и много развити дигитални функции. От 2018 година на сам BMW са продали 2,5 милиона коли с възможност за обновяване на софтуера "по въздуха" - повече от всеки друг производител, според Вебер. И тук не става въпрос само за инфо-развлекателната система, а и за доста по-сериозни функции.
Neue Klasse ще отиде още по-далеч, с още по-сериозни технологии за асистиране на водача, евентуално функции за автономно шофиране и двустранна свързаност. Също така ще има многобройни нови функции за мултимедията, системи за свързано зареждане, възможност за заплащане на отделните ъпгрейди и доживотни подобрения на технологиите. А ако не искате да се доверите на подобни системи или да предоставяте данни или локация, ще може да ги изключвате.
На въпроса защо е нужна изцяло нова гама толкова скоро след лансирането на i4 и iX, Франк Вебер отговаря, че времето лети бързо и за 4 години ще станем свидетели на доста солиден технически и обществен напредък, който ще е още по-бърз и динамичен през следващите 10 години.
Как изглежда новия BMW i4 може да си припомните в галерията: