Колкото са по-големи, толкова по-тежко падат: тази мъдрост, родена някога в света на бокса, чудесно съответства и на автомобилните компании. Историята на най-големите им гафове, довели до изтегляния на милиони автомобили от пазара и до рекордни съдебни дела и обезщетения, е всъщност поредица от нови и нови доказателства, че спестяването на дребно винаги излиза солено на финала.
Експлодиращият Ford Pinto. Оказа се, че компанията е знаела за дефекта, но е пресметнала, че ще й е по-изгодно да изплаща обезщетения на жертвите, отколкото да го отстрани
През първите 50 години от автомобилната ера гафовете и недоглежданията на производителите минават повече или по-малко метър: клиентите нямат навика да си търсят правата. Но с масовизацията на автомобила в Америка през 30-те скандалите зачестяват, регулацията се затяга и компаниите вече носят отговорност за грешките си. Ето 15 от гафовете на производителите, вдигнали най-голям шум през годините.
15-те най-големи гафа на производителите (ГАЛЕРИЯ):
Гафът с коланите на Honda през 90-те трябваше да е обица на ухото за японския доставчик - но се оказа тъкмо обратното. През 2004 дойдоха първите съобщения за злополуки със самовзривили се въздушни възглавници Takata - отначало само в модели на Honda, но после постепенно проблемът се разпространи върху модели на поне още дузина марки.
През 2013 сервизните акции обхващаха вече 3.6 милиона автомобила. През 2015 - цели 34 милиона. Оказа се, че мексиканският завод на Takata е използвал в пиропатрона на въздушната възглавница амониев нитрат, който се взривява при по-висока влажност. Целият механизъм се пръсва, обсипвайки шофьора с пластмасови и метални шрапнели.
Takata банкрутира, а сервизните акции за въздушните възглавници продължават и до ден-днешен.