Колкото са по-големи, толкова по-тежко падат: тази мъдрост, родена някога в света на бокса, чудесно съответства и на автомобилните компании. Историята на най-големите им гафове, довели до изтегляния на милиони автомобили от пазара и до рекордни съдебни дела и обезщетения, е всъщност поредица от нови и нови доказателства, че спестяването на дребно винаги излиза солено на финала.
Експлодиращият Ford Pinto. Оказа се, че компанията е знаела за дефекта, но е пресметнала, че ще й е по-изгодно да изплаща обезщетения на жертвите, отколкото да го отстрани
През първите 50 години от автомобилната ера гафовете и недоглежданията на производителите минават повече или по-малко метър: клиентите нямат навика да си търсят правата. Но с масовизацията на автомобила в Америка през 30-те скандалите зачестяват, регулацията се затяга и компаниите вече носят отговорност за грешките си. Ето 15 от гафовете на производителите, вдигнали най-голям шум през годините.
15-те най-големи гафа на производителите (ГАЛЕРИЯ):
Скандалът с Pinto още не бе утихнал, когато се оказа, че гигантът от Диърборн е произвел цели 23 милиона автомобила с дефектна автоматична трансмисия - когато я поставиш в положение Р (паркинг), тя сама може да превключи на задна. През 1980, когато Ford най-после призна проблема, вече се бяха натрупали 23 000 жалби за общо 6000 злополуки, предизвикани от дефекта. Компанията обаче успя да избегне сервизната акция, като се договори с Транспортния департамент просто да залепи по една предупредителна лепенка на таблото на всеки от автомобилите.