Колкото са по-големи, толкова по-тежко падат: тази мъдрост, родена някога в света на бокса, чудесно съответства и на автомобилните компании. Историята на най-големите им гафове, довели до изтегляния на милиони автомобили от пазара и до рекордни съдебни дела и обезщетения, е всъщност поредица от нови и нови доказателства, че спестяването на дребно винаги излиза солено на финала.
Експлодиращият Ford Pinto. Оказа се, че компанията е знаела за дефекта, но е пресметнала, че ще й е по-изгодно да изплаща обезщетения на жертвите, отколкото да го отстрани
През първите 50 години от автомобилната ера гафовете и недоглежданията на производителите минават повече или по-малко метър: клиентите нямат навика да си търсят правата. Но с масовизацията на автомобила в Америка през 30-те скандалите зачестяват, регулацията се затяга и компаниите вече носят отговорност за грешките си. Ето 15 от гафовете на производителите, вдигнали най-голям шум през годините.
15-те най-големи гафа на производителите (ГАЛЕРИЯ):
През 80-те години Audi прави големи усилия най-после да пробие на северноамериканския пазар. Основното оръжие е моделът Audi 5000 - всъщност вариант на европейското Audi 100. Но скоро след дебюта в САЩ започват обвинения, че автомобилът е склонен към внезапно ускорение, когато автоматичната трансмисия се превключи от положение Р. Компанията е принудена да обяви три сервизни акции, продажбите й спадат драстично, особено след като е изобличена със специално издание на нашумялото тв предаване "60 минути", и в крайна сметка задълго се оттегля от пазара в Америка.
Трябва да минат още немалко години, преди успоредни разследвания на канадските транспортни власти и на щатския институт NHTSA да потвърдят това, което твърди компанията от самото начало - че повечето от злополуките са резултат на шофьорски грешки. Констатирани са механични причини само в няколко случая, в които автомобилите са оборудвани с круиз контрол на финландската Hella.