Спирането с помощта на двигателя е разпространено сред шофьорите, като ефективността му е доказано отдавна. То се използва, за да не бъде натоварвана спирачната система, ако тя, по някаква причина, откаже. Има обаче и още няколко полезни хитрости, които този метод позволява да бъдат реализирани.
По време на курсовете много от младите шофьори научават как да спират с двигателя по време на движение, но заради липсата на опит често се боят да използват този подход. Те правят и други грешки, като движение по инерция на неутрална предавка, мислейки си, че по този начин пестят гориво.
Първо, това не е никак безопасно, тъй като понякога ситуацията на пътя се променя мигновено и включването на скорост отнема драгоценна секунда. И през това време изключеният от скорост автомобил вече е напуснал безопасната си траектория.
Второ – движението на неутрална скорост не икономисва чак толкова гориво, колкото някой си мисли. Работата е там, че при подобно положение на скоростната кутия, двигателят продължава да си работи и да харчи бензин.
Ако обаче, движейки се на скорост, педалът на газта бъде отпуснат, без да се изключва предавката, подаването на гориво спира и моторът действително работи на по-ниски обороти. Икономията на гориво е по-малка, но я има. Освен това, автомобилът е готов за непредвидени ситуации – шофьорът дава газ, ако се наложи, горивото попада в цилиндрите и може да бъде извършена нужната маневра, за да се избегне опасна ситуация.
Спирането с помощта на двигателя помага и за охлаждането на силовия агрегат, ако в системата, отговаряща за това, е възникнал някакъв проблем. При движение в сериозно задръстване се случва шофьорът да се измъкне, но да види, че стрелката на температурата влиза в червената зона. Първата мисъл на водача е са спре и да разбере какъв е проблемът, но това може и да не се прави.
В подобни случаи е по-добре да се ускори, а след това, без да се изключва предавката, да се махне крака от педала на газта (разбира се, ако пътя е свободен). Подаването на гориво в горивната камера се прекратява, а притокът на въздух изстудява пространството под капака, радиатора и самия двигател. В същото време охлаждащата течност продължава да циркулира в системата, тъй като трансмисията все още е свързана с двигателя. Следователно, коляновият вал, ремъците, генераторът и помпата, отговаряща за работата на охлаждащата система, продължават да работят.