Изправността на системата за охлаждане на двигателя е гаранция, че водачът няма да се сблъска с неочаквано прегряване на задвижващия агрегат. С течение на времето тръбите, по които преминава антифризът, се запушват с ръжда и отлагания от котлен камък. В резултат от това вътрешният диаметър на системата за охлаждане намалява и течността в тях не циркулира добре, от което страда и ефективността на двигателя.
Как може да бъде решен този проблем, който е доста сериозен, тъй като запушванията в тръбите на радиатора води до сериозни последици. Той престава да изпълнява своите функции, а температурата на двигателя се покачва. С течение на времето, ако моторът не бъде изключен, се стига до пробив в уплътнението на главата на блока цилиндрите, попадане на антифриз в горивната камера и основен ремонт на двигателя.
Затова и трябва да се следи за чистотата на системата за охлаждане, като тя периодично се промива от натрупаните замърсявания. Най-безобидният способ е използване на обикновена дестилирана вода. Старият антифриз се източва, сипва се вода и се оставя моторът да поработи известно време. След това водата се източва, но преди това тя е успяла да разтвори поне част от натрупани соли.
За по-радикална промивка на радиатора се използват по-агресивни методи. Сред тях, например, е лимонена киселина, като 200 грама от нея се изсипват директно в гърловината на радиатора. Двигателят се оставя да работи поне 20 минути при нормална температура, след което цялата субстанция се източва от системата за охлаждане. После задължително се сипва дестилирана вода и в продължение на 20 минути моторът се промива от остатъците от киселината.
Експерти обаче припомнят, че при повечето съвременни леки автомобили блокът на цилиндрите е алуминиев, като и радиаторът, така че киселината може да разяде стените на каналите на системата за охлаждане, които са от този метал. Гумените уплътнения също са под заплаха при този метод.
По аналогичен начин вместо лимонова кисели се използва и стандартна сода, като пакет от 500 грама е напълно достатъчно за почистване на цялата система. Това вещество също се справя добре с натрупаната мръсотия, но и то е много агресивно към алуминия и вади от строя гумените уплътнения. А след неговото използване се налага щателна промивка и на системата за охлаждане на мотора.
Има и още един вариант и той е използване на керосин. Той е инертен по отношение на металите и напълно неутрален към гумените уплътнения. Преди неговото използване обаче трябва да се запасите с достатъчно количество чиста вода, която ще е нужна за 5-6 промивки на системата за охлаждане.
В случая при студен двигател се налива около литър керосин в гърловината на радиатора. След това автомобилът се кара в продължение на 20-ина километра, за да може в това време натрупаните отлагания по стените да бъдат премахнати. След завръщането в гаража, където се извършва процедурата, се премахва кашата, в която се е превърнал антифризът, и се започват промивки с вода. Те приключват, когато в източената течност не останат частици от ръжда. След това се сипва нов антифриз и системата започва да работи.