Когато Porshe пусна първия си SUV, това буквално побърка феновете не марката, които не можеха да си представят подобно богохулство. Cayenne обаче се превърна в хит, който не само спаси компанията, но осигури огромни печалби. След това се появи и по-малкият Macan, като той повтори рецептата на „баткото“.
Години по-късно историята се повтаря в някаква степен. Porsche започна да прави електромобили, като първо беше Taycan, а сега идва и Macan. Електрически SUV от производител на легендарни спортни коли определено звучи странно , но в същото време и доста интересно.
Самата поява на този модел не мина без проблеми. Macan пристигна с година и половина закъснение, защото Volkswagen Group срещна огромни трудности при създаването на новата платформа. Забавянето обаче се оказа почти фатално, защото продажбите на EV се сринаха, като това се усети с пълна сила при споменатия вече Taycan. Така че електрическият SUV излиза на пазара в един доста труден момент не само за марката, но и за повечето производители.
Статистиката показва, че за 10 години на пазара от Macan с ДВГ са продадени близо 90 000 бройки. При това става дума за автомобил от доста висок клас, чиито цени при предишното поколение стартираха от близо 70 000 евро. Неговият наследник с електрическо задвижване е с около 15 000 евро по-скъп (в България цените започват от 166 600 лева), което не никак малка разлика. Да, колите на Porsche са за състоятелни клиенти, но със сигурност някои от тях няма да посмеят да рискуват, още повече че EV бъдещето не изглежда толкова безоблачно.
Добрите новини в случая са, че очакваната толкова дълго време платформа PPE най-после е готова, а софтуерните проблеми определено са решени. Електрическият SUV се предлага в два варианта на мощност – 387 к.с. и 650 Нм за Macan 4 и 584 к.с. и 1130 Нм за Macan Turbo. Благодарение на функцията overboost с launch control за кратък период от време имате на разположение 408 и 609 к.с.
Всичко това се постига от синхронни двигатели с постоянен магнит (PSM). И двата варианта разполага с 800-волтова технология и 100-kWh литиево-йонна батерия (нетен капацитет: 95 kWh), като зареждането става с до 270 kW. Това позволява добавяне на енергия от 10 до 80% само за 21 минути. От „домашна“ станция зареждането е с до 11 kW.
Окачването на двете версии е пет раменно отпред и отзад. Macan Turbo фабрично е оборудвано с адаптивно въздушно окачване, което има амортисьори с два клапана. Те също се предлагат като опция за стоманеното шаси на Macan 4. При тази версия въздушното окачване се предлага срещу доплащане. От Porsche твърдят, че електрическото задвижване на четирите колела ePTM на Porsche работи пет пъти по-бързо от конвенционалното задвижване на четирите колела и реагира на приплъзване в рамките на 10 милисекунди.
И тъй като това си е чистокръвен спортен автомобил, макар и SUV, той е оборудван с още няколко технологии, които го правят още по-бърз и му осигуряват забележително представяне както на пътя, така и на пистата. Сред тях са система Torque Vectoring Plus, включително електронно заключване на задния диференциал (стандартно в Turbo) и завиване на задните колела (за първи път при Macan) с максимален ъгъл на завиване от пет градуса.
Всичко това, разбира се, няма как да даде очакваните резултати без подходящ дизайн. Той е подчинен на аеродинамиката, като коефициентът на съпротивление от 0,25. Това помага за пестене на енергия, което е от решаващо значение за едно EV. Надвесите са къси, а междуосието от 2893 мм, което близо с 90 мм повече от това на предишния Macan. Дължината и широчината са съответно със 100 и с 20 мм повече.
На външен вид има някои разлики между Turbo и Macan 4, като първият вариант е получил леко модифицирана предна престилка и допълнителни всмукателни отвори под задните светлини. LED фаровете са разположени в долната част на бронята. Светлината отгоре, напомняща за Taycan и Cayenne, има LED дневни светлини.
Интериорът, на свой ред, е в стила на обновените Taycan и Cayenne, но в по-компактен вариант. Екранът на информационно-развлекателната система е сравнително малък по днешните стандартни – 10,9-инчов, а на приборният панел е 12,6-инчов. Macan е получил и нов head-up дисплей с добавена реалност.
Формата на купето донякъде ограничава обема на багажника. В сравнение с предшественика (458 на 1503 литра) той дори е по-голям – от 540 до 1348 литра в Macan 4 . Ако обаче поръчате опционалния субуфер, товарното пространство се свива до 480 до 1288 литра.
Новата информационно-развлекателна система реагира много бързо. Можете да зададете колко оставаща батерия искате да имате, когато пристигнете на точката за зареждане или дестинацията. Като цяло работата е добра дори без въртящ се бутон. Тук помагат чувствителните бутони за климатроника и добре обмисленото управление на инструментите през волана.
По-важното обаче е, че тази кола се представя впечатляващо на пътя и в това можете да се убедите почти веднага след потегляне. Воланът е точен и директен, като инженерите на Porsche определено са положили много усилия в тази посока, за да няма съмнения, че това е един спортен автомобил, отговарящ на нивото на марката. Колата се контролира лесно, независимо от това дали се движите по магистрала или по планински път с множество завои. И, което е много важно – тя запазва напълно ДНК-то на марката, като е адски бърза и много забавна за шофиране. За това помагат задвижването на четирите колела и отличното разположение на батерията.
Динамиката също е на ниво, въпреки че говорим за SUV с тегло от 2,4 тона. Macan 4 позволява ускорение от 0 до 100 км/ч за 5,2 секунди, като развива максимална скорост от 220 км/ч. Естествено, версията Turbo е брутална – 3,1 секунди и 260 км/ч. В същото време разходът на енергия е напълно приемлив – 19,6 kWh при по-слабата версия и 20,5 kWh при по-мощната, като за помага система за рекуперация на енергията с мощност до 240 kW.
Няма обаче как да се пренебрегне факта, че Porsche рискува много с пускането на само електрически вариант на Macan. Със сигурност една хибридна версия би се радвала на голям успех с оглед на популярността на предшественика, още повече че продажбите на EV не се развиват, както се очакваше. Затова и ще бъде интересно да видим дали Macan ще успее да се пребори с несигурността относно бъдещето на електромобилите, като в същото време успее, поне в някаква част да повтори успеха на предшественика си. Изглежда трудно, но в никакъв случай не е невъзможно...