Откакто преди 65 години легендарният сър Алек Исигонис създаде първото Mini, това е една от най-симпатичните марки в автомобилния свят. Но също е и една от най-нишовите. С около 300,000 продажби годишно, MINI е далеч зад Volvo и много, много далеч зад Subaru или Mazda.
Но сега британската марка на BMW най-после има модел, с който да завладее в света - да стъпи не само в Европа, но и на всички големи пазари. Запознайте се с новото MINI Aceman.
Вижте ВИДЕО от нашия тест на MINI Aceman SE:
Това е представата на MINI за златната среда: не толкова ограничаващо откъм пространство като обикновения Cooper, и не толкова голямо и скъпо като кросоувъра Countryman. Aceman е точно по средата между двата други модела на марката, но се отличава от тях по един много съществен факт: тук няма и помен от бензинов двигател. Задвижването е изцяло електрическо. Това и компактните размери го правят идеалната кола за всеки голям град на планетата - от Лондон до Шанхай.
На класическите фенове на марката вероятно ще им трябва време да посвикнат с този дизайн, в който вече няма никакви носталгични ретро елементи. Aceman има характерните за всяко MINI къси надвеси, но като очертания е много по-близък до Countryman, отколкото до Cooper - като се започне от трапецоидните фарове и се приключи с мускулестата задница.
Понеже това е първият модел на MINI, който ще е само електрически, аеродинамиката, естествено, е имала огромно значение. Дизайнерите са успели да понижат коефициента на въздушно съпротивление до 0.26, което за толкова къса кола е удивително постижение. И също така много важно, защото при скорости от порядъка на 80-90 км/ч над 70 процента от цялата енергия на колата отива само за преодоляване на въздушното съпротивление.
След малко ще ви кажем какъв е ефектът от това върху пробега. Но първо да завършим с дизайна: както при всяко MINI, и тук имате всякакви възможности за персонализация - различен цвят на покрива, на огледалата, на осмоъгълната предна решетка. Често се оплакваме, че съвременните автомобили стават все по-еднакви като дизайн. С Aceman обаче няма опасност някой да си помисли отдалеч, че карате Hyundai или пък Skoda. Макар да не прилича на далечния си прародител, тази кола ясно се разпознава като MINI. Дори без да ползвате помощ от задните фарове.
Aceman продължава да изобразява британския флаг в задните светлини (въпрос на настройки), но всъщност тази кола не се прави във Великобритания, а в град Джандзяган в Китай, от джойнт-венчъра на BMW с китайската Great Wall.
Оригиналният план беше производство в Оксфорд да започне през 2026 година, но сега, около очакваните европейски мита, нищо чудно това да стане доста по-рано.
Aceman (в средата) запълва празнината между порасналия Countryman и малкия Cooper
Има три варианта на задвижване - и трите само електрически, както стана дума. Базовата кола ползва 42-киловатчасова батерия и електромотор, който задвижва предните колела и развива 184 конски сили.
218 к. с. максимална мощност 7.1 секунди 0-100 км/ч 170 км/ч максимална скорост 14 кВтч за 100 км среден разход |
По-високото ниво - това, което караме, има 54 кВтч батерия използваем капацитет, и 218 конски сили, което за теглото и размерите на тази кола е предостатъчно.
Съвсем скоро към тях ще се присъедини и върховият вариант John Cooper Works, с 258 конски сили мощност и малко над 6 секунди за ускорение от 0 до 100 километра в час. Нашата тестова кола е от средния вариант, SE, и тук ускорението до 100 км/ч отнема 7.1 секунди. Максималната скорост е 170 километра в час - напълно достатъчно за една кола, замислена да се кара основно в града.
Що се отнася до по-далечните пътувания, Aceman SE обещава до 405 километра пробег с едно зареждане. Не можем да потвърдим това от личен опит, защото тестовият ни маршрут в Дания беше доста по-кратък и с безмилостен контрол върху скоростта. Но като цяло BMW и MINI винаги дават консервативни оценки за пробега, които лесно могат да се повторят в реалния живот - за разлика от толкова много други производители на електромобили.
Термопомпата е серийно оборудване за всички версии, така че и студеното време няма да намали драстично обхвата. Максималната скорост на зареждане на бърза станция е 95 киловата, което означава половин час от 10 до 80 процента заряд. При базовия Aceman E с по-малката батерия пробегът е до 309 километра с едно зареждане.
Теглото с голямата батерия е малко над тон и седемстотин - също нещо, от което старите собственици на Mini биха се задавили. Но тук инженерите са се постарали много това тегло да не разваля усещането зад волана.
Не са много електромобилите, които са тествани и подготвяни на северната дъга на Нюрбургринг. В резултат на това особено внимание, Aceman има изключително директен и прецизен волан и сравнително твърдо окачване. В комбинация с ниския център на тежестта, това дава доста жизнерадостно поведение на пътя.
Макар да напомня визуално на по-големия Countryman, тази кола е всъщност на платформата на малкия Cooper, само че удължена с двайсетина сантиметра - до обща дължина 4.08 метра. Което за днешните мащаби е смешно малко. Но понеже Aceman се придържа към оригиналната философия на Алек Исигонис - по едно колело във всеки ъгъл - всъщност вътрешното пространство е удивително много.
Задната седалка е удобно място и за възрастни хора, какъвто не е случаят с по-малкия Cooper. Багажникът побира 300 литра и при нужда може да вмести дори пералня, ако сгънете задната облегалка.
Интериорът е максимално изчистен, но за щастие все още с достатъчно физически бутони за най-важните функции, и с големия кръгъл OLED дисплей: първия такъв, монтиран някога в автомобил, и източник на особена гордост за MINI. Екранът е много интересен на вид, с хубави графики, и може да ви занимава с часове с подменюта и всевъзможни функции. Но не е най-интуитивното нещо, до което сме се докосвали.
Щом обаче посвикнете с малко странната логика на управление, информационната система работи отлично. Имате познатите от Countryman 8 режима на работа, наречени MINI Modes. Някои са чисто естетически, други променят реакциите и самото поведение на автомобила - например режимът Go Cart.
Гласовият асистент върви в комплект с един симпатичен аватар, наречен Спайк. Системата има и някои доста практични черти за ежедневието: например може, на базата на навигация и GPS, да разпознае кога се каните да влезете на паркинг с бариера, и сама услужливо ви сваля стъклото. Aceman има също 12 ултразвукови сензора и 4 камери за пълен обхват около автомобила, което му позволява да се паркира сам, след като сте излезли от него.
Както в новите Countryman и Copper, и тук таблото е покрито с особен текстил, който изглежда много ефектно и създава уютно усещане, но за който винаги съм се чудел как ще остарее във времето. И какво ще стане с него, ако излеете отгоре му чаша кафе. Но всъщност дизайнерите уверяват, че този материал е достатъчно надежден и издръжлив, за да го миете с парцал и да го почиствате с прахосмукачка.
Накратко, Aceman е точно толкова симпатичен и забавен за каране, колкото бихме очаквали от едно MINI. Но също е и доста практичен. И даже, в особената реалност на електромобилите, относително евтин. Стартовата цена за Aceman E е 66 850 лева - с над хилядарка по-малко от доста по-скромното като възможности и пространство електрическо Peugeot 208. За Aceman SE като нашия тестов ще ви поискат почти 75,000 лева. Върховият John Cooper Works ще е 89,000 лева. Солено, ако си спомним, че някога първото произведено Mini на Исигонис струваше само 497 лири. Но онова беше друга епоха, и друга стойност на парите. И съвсем, съвсем друг автомобил.
Още снимки от теста на MINI Aceman вижте в ГАЛЕРИЯТА: