Едва ли може да има по-сложна задача в света на автомобилния дизайн от тази преди създателите на четвъртото поколение на MINI: как да направят една изцяло нова кола, и в същото време да я оставят абсолютно същата. Ето и резултата от дългите им усилия.
Вижте видео от теста ни на MINI Cooper SE:
Още първият поглед ни показва, че задачата е изпълнена. Новото електрическо MINI Cooper SE запазва духа на марката и се разпознава отдалеч. Но междувременно е оставило назад ретро елементите като хромираните пръстени около фаровете или изпъкналите калници.
Докато новото поколение на Countryman е пораснало значително и вече е пълноправен член на SUV клуба, тук компактните размери се запазват. Всъщност новият Cooper е дори мъничко по-къс от стария - 3.86 метра.
Предната решетка е вече със специфична осмоъгълна форма. Фаровете имат три различни светлинни подписа, по ваш избор, и изпълняват нещо като малък танц, когато се доближите до колата.
Доста по-необичайно изглеждат задните светлини, с тази нова триъгълна форма, но пък те ви дават възможност да избирате каква шарка да показват. Все така има опцията за Union Jack - британския флаг. Отделен е въпросът доколко тази кола има право на него. Защото това електрическо MINI идва не от Оксфорд, а от Чандзяган.
В този мъчнопроизносим китайски град е базиран джойнт-венчърът между BMW и китайската Great Wall. Заводът прави не само новото MINI, но и GWM Ora. Двете коли делят една платформа.
Недейте обаче да си мислите, че това и Ora са просто два варианта на един и същи автомобил. Двете нямат нищо общо - не само като качество на изработка (което тук е на светлинни години по-високо), но и като пътно поведение.
Електрическото задвижване и по-голямата батерия вдигат теглото до рекордните 1605 килограма - показател, който би накарал покойния създател на Mini сър Алек Исигонис да се задави с чая си. Но инженерите са намерили начини да компенсират това. Новият Cooper SE не просто се усеща динамичен като нормално MINI - той се усеща по-динамичен.
Пъргавината е изумителна, воланът е може би най-директният досега, и в градски условия тази кола е като котка. Теглото е компенсирано и с повече мощност: всъщност тази кола разполага с над 6 пъти повече конски сили от оригиналния проект на Исигонис.
Новият Cooper SE има 218 конски сили и 330 Нм максимален въртящ момент. Само за съпоставка, това е повече, отколкото имаше BMW M3 през 90-те години, и точно толкова, колкото развиваше VW Golf R през 2012. С две думи, това е доста динамична кола.
В същото време е станала малко по-комфортна от предишните поколения. Усещането, че карате карт, се запазва, но окачването вече не може да бъде използвано за разбиване на бъбречни камъни. Даже върху предлаганите като опция 18-цолови джанти, нашият тестов Cooper SE предлага доста приличен комфорт.
В същото време по планинските пътища колата запазваше отлично сцепление и демонстрира много адекватни спирачки въпреки показаното на кантара.
Впрочем нарастването на теглото съвсем не е било самоцелно, разбира се.
Най-същественият проблем на досегашното поколение електрическо MINI беше твърде малката батерия - 33 киловатчаса - което позволяваше един доста оскъден преход с едно зареждане.
Базовата версия на новото MINI има литий-желязофосфатна батерия с капацитет почти 41 киловатчаса, а по-високото ниво - това, което караме - има 54 киловатчаса. Проблемът с обхвата до голяма степен е решен. По WLTP цикъла тази кола може да измине 402 км, което за малък градски автомобил е предостатъчно.
Не успях да тествам пробега в реални условия, защото маршрутът ни в планините на Каталуня бе всичко друго, но не и икономичен.
218 к. с. максимална мощност 54.2 кВтч капацитет на батерията 6.7 секунди 0-100 км/ч 170 км/ч максимална скорост |
Но в групата BMW винаги са били много консервативни с оценките за обхвата, така че нищо чудно това MINI да е способно и на повече от 400 километра, особено в градски цикъл.
По-голямата батерия на SE е вече литиево-йонна, и може да приема заряд до 95 киловата, което ви дава 70 процента заряд за 30 минути.
Ускорението от място до 100 километра в час отнема само 6.7 секунди - още един факт, който напълно извинява наднормените килограми. Особено ако си припомним, че легендарното Mini Cooper, с което Пади Хопкърк спечели Рали Монте Карло през 1964, се нуждаеше от цели 13 секунди.
Има и няколко симулирани звукови режима, които целят да създадат повече емоция при карането. Само че тук от MINI не са посмели да създадат имитация на двигател с вътрешно горене, както направи Hyundai с Ioniq 5N. Тук говорим за изцяло нови звуци - синтетични, футуристични, създадени от един италиански майстор на звука в Ню Йорк. Но, честно казано, на мен лично тази кола ми допада повече, когато е абсолютно тиха.
Интериорът е същият, който познаваме вече от Countryman, с първия в историята на автомобила кръгъл OLED дисплей, създаден заедно със Samsung. И с текстилна тапицерия, която носи много от духа на 50-те и 60-те години, и на оригиналното MINI.
Качеството на материалите е отлично, както и резюлоцията на големия екран на мултимедията. Управлението на въпросната мултимедия е малко по-деликатен въпрос. От MINI уверяват, че е толкова интуитивно и лесно, колкото да ползвате смартфон.
И са прави: усещането е точно такова, както когато ви се наложи да смените смартфона си и няколко дни правите всичко наопаки. След тези няколко дни системата на MINI наистина става разбираема и лесна за ползване. И позволява да използвате пълните й възможности - доста по-богати от тези на повечето конкуренти.
Тези възможности включват един бутон, с който можете да подмените така наречените MINI Experiences, или Experience Modes. Това променя не само графиките на дисплея, но и, в много случаи, настройките на колата. Go Cart Mode примерно я прави малко по-бърза, стяга волана, ускорява реакциите на газта.
Между другото на международния тест край Барселона успяхме да изпробваме и една функционалност, която засега е само в експериментална фаза, но може би ще е част от следващото MINI. Много други автомобили вече ви дават възможност да играете компютърни игри в тях. Но единствено с BMW/MINI Mixed Reality можете да играете компютърна игра със самия автомобил.
Нужни са само очила за виртуална реалност, сложен комплект от сензори и един огромен сървър в багажника. След това можете да подкарате своето MINI по чакъла на паркинга, усещайки чудесно движението, но очите ви да виждат космически пейзаж, трасето за Формула 1 в Монако или каквото друго ви се прииска. За съжаление системата все още е твърде скъпа за масово производство - но германците работят по въпроса.
Новата базова версия Cooper E сваля летвата на цената с няколко хиляди лева спрямо досегашното Cooper SE - и освен това има по-голяма батерия и повече пробег от него
А междувременно ви остава една друга малка утеха. Докато при почти всички други модели на пазара смяната на поколенията добавя към цената, тук новото MINI е реално по-евтино от старото. Базовото Cooper E започва от 62,000 лева, което е на практика идентично с бензиновия Cooper S. По-мощният Cooper SE започва от 70 800 лева. Не е най-достъпният малък електромобил на европейския пазар. Но със сигурност е най-забавният с петцифрена цена.
Още снимки от теста на MINI Cooper SE вижте в ГАЛЕРИЯТА: