Когато съберем на място две взаимно изключващи се понятия, филолозите го наричат оксиморон. Като "бързай бавно". Или "приятелски огън". Или "обществена тайна". Или Mini Countryman.
Можете да гледате видеото и на нашия канал в YouTube
Вече почти 15 години тази кола подлудява класическите фенове на Mini, които с известно основание настояват, че тя не е никакво "мини". Достатъчен е само един поглед, за да се убедите, че са прави. Разликите тук са не в сантиметри и в килограми, а в пъти. Но също такива са и разликите между 1959 година и съвременния свят.
Класическото Mini и до днес си остава една от най-симпатичните коли, произвеждани някога. Но също така е кола, създадена в епоха на недоимък и налагаща на собственика си немалко лишения.
Въпреки това нейната сянка тежеше на BMW още от момента, в който германците възродиха тази марка за XXI век. Създавайки Countryman, те вероятно през цялото време са си мислели: какво ще кажат класическите фенове на Mini?
Това роди вероятно първия в историята кросоувър, който леко се срамува от факта, че е кросоувър. Началният Countryman уж предлагаше качествата на истински семеен автомобил, но го правеше с удивителна стиснатост. Второто поколение срамежливо порасна с няколко сантиметра, но пак си оставаше мъчително за пътниците отзад или за хората, които притежават повече от един куфар.
Сега обаче най-после германците са пратили класическите фенове по дяволите и са направили тази кола такава, каквато трябваше да бъде от самото начало: интересен, практичен и най-вече удобен семеен SUV. В него наследството на марката е запазено, но не в габаритите, а в дизайна и донякъде в управлението.
Колкото до мащабите, това са две отделни планети. Оригиналното Mini едва надхвърляше 3 метра на дължина и 1.40 на ширина. Тази кола е почти 4 метра и половина, 1.84 м широка и всъщност е по-голяма от актуалния Nissan Qashqai. И даже се доближава по размери до първия Range Rover. Но всъщност това, което би изглеждало гигантско през 60-те години, днес е един компактен, нормален SUV.
Ако го сравните с първия Countryman от 2010 година, този е с 33 сантиметра по-дълъг, с 5 сантиметра по-висок и има със 7 сантиметра по-дълго междуосие. В реалността тези числа означават, че на задната седалка вече спокойно може да седне и висок човек. В багажника се побират минимум 460 литра товар - с 80 повече, отколкото в практичния VW Golf. Казваме "минимум", защото задната седалка може да се плъзне напред с цели 13 см, и тогава багажникът осезаемо пораства. Задната облегалка може също да се отпуска назад като в самолет за повече удобство.
Както вече сте забелязали, доста се е променил и дизайнът - с много по-изчистени и гладки повърхности. Това не е само естетическо решение - новият дизайн е доста по-обтекаем от предишния, с коефициент на въздушно съпротивление 0.26, вместо 0.31. Ще го усетите по особено приятен начин по средния разход.
Силно изменени са и фаровете, при които вече вие можете да избирате как да изглежда светлинният подпис. Най-после можете да махнете и британския флаг от задните светлини - ако случайно не изпитвате носталгия по добрите стари имперски времена. И ако знаете, че тази кола всъщност никога не е била британска. Първото й поколение се правеше в Грац, Австрия, от Magna. Второто - от VDL в Нидерландия. А сега BMW най-после взима тозци автомобил под крилото си и ще го произвежда в Лайпциг, във фабриката, която досега създаваше BMW i3.
Изцяло електрическият Countryman SE. За съжаление той все още е под медийно ембарго, така че ще ви споделим впечатленията си от него по-късно
Countryman използва същата платформа и същите двигатели като BMW X1 и Х2. Това означава доста голям избор от задвижване - от базовия Countryman С със 170 коня и предно предаване, през Countryman S със задвижване на четирите колела и 218 коня, до колата, която ви показваме - върховата версия John Cooper Works. Скоро ще се появи и дизелов вариант. Освен това за пръв път Countryman има и чисто електрически версии - но засега те са под медийно ембарго, така че ще ви ги покажем малко по-късно.
От двайсетина години до такава степен свикнахме всяко следващо поколение да е по-мощно от предишното, че този Countryman идва като шок. Тук конските сили не са повече, а всъщност са по-малко - 300 вместо 306. Основната причина, естествено, е в новите стандарти за емисиите на ЕС.
1998 куб. см работен обем 300 к. с. максимална мощност 400 Нм максимален въртящ момент 5.4 секунди 0-100 км/ч |
Американците, които не се вълнуват толкова от съдбата на полярните мечки, всъщност ще получат с 13 коня повече от новия JCW. Но и европейската версия не е за подценяване, с нейните 5.4 секунди от 0 до 100 км/ч. Да, това е мъничко по-бавно от досегашния модел. Но като субективно усещане новата кола се чувства отчетливо по-бърза.
Воланът е не просто директен, а е фантастично бърз и прецизен, и наистина убедително създава усещането, че сте в малка и много пъргава кола.
Това усещане изчезва само ако влезете с висока скорост в някой остър завой, когато теглото на този автомобил все пак напомня за себе си.
При такова каране твърде бързият волан се превръща в пречка. Но броят на хората, които ще се правят на рали пилоти с този семеен кросоувър, е вероятно много близък до нулата. А за всички останали новите настройки ще са далеч по-забавни от досегашните.
Скоростната кутия е нова - вместо стария механизъм на Aisin, тук получавате седемстепенен автоматик с двоен съединител от Getrag, който работи бързо и адекватно.
Окачването също е запазило онази толкова типична за Mini склонност да реагира и на най-малкото предизвикателство. Човек, свикнал с мекотата на някой Mercedes, вероятно ще се изнерви от този автомобил. Но ако обичате усещането за динамика, това Mini е в състояние да закрепи една перманентна широка усмивка на физиономията ви.
Новият Countryman има адаптивно окачване. Но не такова, каквото бихте очаквали. Никъде нямате бутон, с който да го направите комфортно или спортно.
То само се грижи за себе си. И веднъж на всеки няколко хилядни от секундата се пренастройва, според настилката и според моментното сцепление. Целта не е да ви е удобно или да ви се качва адреналинът. Целта е винаги, във всякакви обстоятелства, да имате максимум сцепление. И резултатът от това е много впечатляващ.
В същото време на дълъг магистрален преход този автомобил е комфортен, тих и отпускащ. Звукът на 4-цилиндровия двигател не е лош, но не е и нещо забележително. За да го направят по-интересен, инженерите на Mini са му добавили един звуков синтезатор. На моменти той работи добре, но като цяло създава същото усещане като радостта на някой, който ви дължи пари, ако ви срещне случайно на улицата: леко фалшиво.
Все пак сме склонни да простим това заради отличното управление и безкомпромисните спирачки. Във варианта с 20-цолови джанти всъщност спирачните апарати идват директно от предишното поколение на BMW M2, и са в състояние да ви треснат главата в таблото, ако ги натиснете рязко и случайно сте забравили за предпазния колан.
За щастие въпросното табло е толкова семпло и меко, че едва ли ще причини поражения. Дизайнерите са разчистили безмилостно всичко, което им разваля минималистичната концепция. В резултат на централната конзола ви остават само лостчето за предавките, това за запалването, едно въртящо се копче за силата на звука, и още три-четири бутона за неща като аварийните светлини.
Всичко останало е прехвърлено върху кръглия OLED дисплей на информационната система, който, настояват от Mini, действа на същия принцип като смартфона ви, и не би трябвало да изисква никакво привикване. Всъщност не е така: менютата и подменютата са толкова много, че ще ви трябват ден-два да свикнете с основните операции.
За компенсация графиките на екрана са чудесни, и има безброй нови функции, особено в развлекателната област.
Информационната система включва и осем така наречени MINI Experience Modes. На теория това са различни стилове как да изглежда мултимедията. Но всъщност са много повече от стилове. Някои променят неща по самия автомобил, като отварят шибедаха или усилват музиката. Единият режим даже ще ви изключи електронната стабилизираща система при шофиране. А някои са отчетливо комични - но даже и това е напълно в духа на тази марка, която бе любимата кола на мистър Бийн.
Новият Countryman е първото Mini с пълния набор електронни асистенти, включително за ниво 2 на автономно шофиране, при което можете да оставите колата да се кара сама на магистралата. Само че и това, както и вградените видеоигри и телевизионни канали, изобщо няма да ви трябват. Защо ли? Защото най-голямото развлечение в този автомобил е просто да го карате.|
Още снимки от теста на MINI Countryman JCW вижте в ГАЛЕРИЯТА: