В последно време все по-често се твърди, че колите ставали все по-големи и по-обемисти. В същото време обаче производителите, особено тези, за които Европа е приоритетен пазар, активно работят в обратна посока – създаването и налагането на електромобили с ниска цена. Те обаче няма как да бъдат големи, а едно от доказателствата е Hyundai Inster, който имахме възможност за тестваме.
Новият 100% електрически модел от А-сегмента на корейския производител е с дължина от 3,28 метра, широчина – 1,61 и височина 1,57, като е проектиран да извлече максимума от тези размери. Насочен основно към използване в града, inster идва с богато, което е по-важно – много практично оборудване, приличен пробег и добра скорост на зареждане, което го прави полезен и за по-дълги пътувания.
Друг важен елемент, който характеризира малкият Hyundai, е атрактивният външен вид. Предната част прилича на лице, в което горните габаритни светлини са веждите, а кръглите LED фарове - очите. В същото време връзката с кросоувърите е подчертана със защитни елементи отпред, отзад и отдолу. Има и още по-„всъдеходна“ версия Cross, отличаваща се с офроуд дизайн, специфични брони, 17-цолови джанти, специална тапицерия за купето и релси на покрива за закрепване на багажник.
Вниманието към всеки отделен детайл си личи и в интериора, който едновременно с това е и високо технологичен. Твърдите пластмаси са факт, но те няма как да бъдат избегнати при търсенето на по-привлекателна цена. В същото време контрастът на цветове и материали създава приятно усещане за возещите се в автомобила. Бордовите инструменти включват 10,25-инчов монитор за цифровото табло и информационно-развлекателната система с дисплей със същия размер. Той работи Apple CarPlay и Android Auto, но е нужен кабел.
В долната част е позиционирано управлението на климатика, отопление на седалките и активирането на задната камера. Както при повечето модерни автомобили, има безжично зарядно за телефони, но голямото предимство на салона е неговата практичност. Външните размери на Inster могат да ви заблудят, но вътре има достатъчно място.
За него помага и възможността задните седалки да бъдат местени назад с цели 16 см, което осигурява достатъчно пространство за краката. Багажникът е с обем 238 литра при преместен докрай назад втори ред седалки и 351 литра при обратния вариант. Ако облегалките бъдат свалени, пространството стига до 1059 литра. Предните седалки също могат да бъдат сгънати, което позволява дори да се спи в автомобила.
Практичните решения не се изчерпват с това. В облегалките на предните седалки има интегрирани плоскости, които се превръщат в масички. Мястото за пътниците е достатъчно, също и защото има възможност за накланяне на седалката с няколко градуса, за да бъде още по-удобно на возещите се на втория ред. Междуосието от 2,58 метра предоставя и достатъчно място за краката, но за препоръчване е там да се возят двама души.
Както вече стана дума, Inster е изключително електрически, като ще се предлага в две версии. Базовият модел има батерия от 42 kWh и е съчетан с преден двигател с мощност 97 к.с. и 147 Нм, докато най-мощният вариант има батерия от 49 kWh и мотор със 115 к.с. и 147 Нм. В първия случай декларираният пробег е около 320 км, а във втория – около 370 км, което е доста добър показател за модел с подобни размери.
Още по-интересна е скоростта на зареждане - 11 kW при променлив ток и 120 kW при постоянен ток. На практика, като се свържете с високоскоростна колона, преминавате от 10 до 80% за около 30 минути. Идеята е Inster да не се ограничава само до градско използване, но и да бъде удобен за по-дълги пътувания. Въпреки, че при тях посоченият пробег, ако се пътува предимно по магистрала, е трудно постижим и съответно ще се налага по-често спиране за зареждане.
В последното се убедихме и по време на пътуването ни, което включваше около 100 км магистрала. Разходът (според бордовия компютър беше малко под 18 кВт/ч), като това обаче донякъде се дължеше и на попадането в сериозен трафик след магистралата, където се налагаха чести спирания и това позволи на система за рекуперация на енергията да понапълни батерията.
Разбира се, това не кола за високи скорости, като всъщност има ограничение на 155 км/ч. След 100 км/ч трябва да се примирите с малко повече шум, но той не е прекалено досаден. Воланът е лек и отзивчив, което в града е много полезно. При криволичещ път управлението също е много лесно, като каросерията не се накланя прекалено, както се случва при някои други модели от този клас.
Що се отнася до возията, тя е много добра. Сравнително мекото окачване на Inster означава, че е удобно, докато шофирате из града, попива доста добре несъвършенствата и издава леко тропане през по-големи дупки. Освен това Inster е оборудван и със система за регенеративно спиране, която работи в различни режими и може да се контролира от волана. Тя предлага и шофиране с един педал, тоест при повдигане на крака от газта, колата сама забавя до пълно спиране. А това в трафика е безценно.
Сред полезните функции на малкия електрически Hyundai трябва да бъде отбелязана и системата Digital Key 2 Touch (NFC). Тя отключва и стартира автомобила със смартфон, като не е необходим смарт ключ и едновременно с това поддържа споделяне на до 15 устройства и персонализирани
настройки на профила.
Има три сензора на автомобила (шофьорска/ пътническа врата и безжична подложка за зареждане), като багажникът може да се отвори само след като колата бъде отключена чрез сензора на дръжките на предните врати. Също така електромобилът стандартно разполага със Smart Key функция, която позволява безключово отваряне.
Гамата на Inster е структурирана в три нива на оборудване, като при всички са налични и двете батерии. В базовата версия Business цените стартират съответно от 49 900 и 53 400 лева, докато при Еxclusive те са съответно 56 400 и 59 900 лева. На върха е разположена Premium – 61 900 и 65 400 лева.