Не бе особено далеч времето, когато автомобилите не бяха просто "таблети на колела", а машини, на които да ценим дизайна, динамиката, комфорта и надеждността. Всчики се заглеждаха по линии, скосявания, пространство, характеристики на двигателя и прочее. А най-важното в салона на една кола бе да е просторен (или пък спортен), с качествени материали и добре подбрани цветови комбинации.
В наши дни някои от гореспоменатите качества все още се ценят, но на преден план излезе битката за това, кой производител ще предложи по-добра информационно-развлекателна система, колко интуитивна и функционална ще е тя и с колко голям екран ще бъде контролирана. И сякаш фирмите оставиха на заден план основите ценности, които ги изградиха през всички онези десетилетия.
Факт е, че настоящите (и още повече бъдещите) потребители на автомобилите, живеейки в един все по-свързан и дигитализиран свят, искат да са в крак с модата и колата им да предлага същото ниво на свързаност както мобилния телефон или компютъра. И това може би ще продължи да се отразява на дигиталните автомобилните екрани, чиито живот в края на миналия век започна с малки дисплейчета, подобни на електронен часовник, а сега достига до абсурдно огромни размери и все повече (нужни или не) функционалности. В галерията ни проследяваме как се стигна дотук:
Как еволюираха автомобилните екрани (ГАЛЕРИЯ)
Може да установите „Тесла ефекта” върху останалата част от автомобилната индустрия по това, как дизайните на „старата школа” се промениха, след появата на американските електромобили и техните решения.
Вземете Porsche за пример. За 50 години германците правеха единствено сиви интериори с чувствителни бутони. За някой лев повече можеше да ви предложат зелено покритие на седалките или специални червени акценти, но сензорните бутони си бяха там.
След Tesla, обаче, се появи Taycan, а заедно с него и изцяло нов стила на интериора от Porsche. Да, от щутгартската компания вече започнаха да се заиграват с тъчскрийн мултимедии в 911 и Cayman, като даже леко прекалиха с пиксел-манията в 918 Spyder. Докато изведнъж решиха да сложат край на бутоните.
Компанията заложи на солидна „екранизация”, с монитор на централната конзола и опционален за пасажера. Бутоните на климатика и други основни функции също бяха заменени от екран, инструменталният панел също стана дигитален. Накратко казано, Porsche обичат екраните, но все още резистират да ги свържат в един общ гигантски интерфейс…