Не бе особено далеч времето, когато автомобилите не бяха просто "таблети на колела", а машини, на които да ценим дизайна, динамиката, комфорта и надеждността. Всчики се заглеждаха по линии, скосявания, пространство, характеристики на двигателя и прочее. А най-важното в салона на една кола бе да е просторен (или пък спортен), с качествени материали и добре подбрани цветови комбинации.
В наши дни някои от гореспоменатите качества все още се ценят, но на преден план излезе битката за това, кой производител ще предложи по-добра информационно-развлекателна система, колко интуитивна и функционална ще е тя и с колко голям екран ще бъде контролирана. И сякаш фирмите оставиха на заден план основите ценности, които ги изградиха през всички онези десетилетия.
Факт е, че настоящите (и още повече бъдещите) потребители на автомобилите, живеейки в един все по-свързан и дигитализиран свят, искат да са в крак с модата и колата им да предлага същото ниво на свързаност както мобилния телефон или компютъра. И това може би ще продължи да се отразява на дигиталните автомобилните екрани, чиито живот в края на миналия век започна с малки дисплейчета, подобни на електронен часовник, а сега достига до абсурдно огромни размери и все повече (нужни или не) функционалности. В галерията ни проследяваме как се стигна дотук:
Как еволюираха автомобилните екрани (ГАЛЕРИЯ)
Ето един любопитен факт: първият автомобил с тъчскрийн е бил американски, но не Tesla – тогава Илън Мъск е бил юноша бледен… Става въпрос за 9-инчовия Graphic Control Center в Buick Riviera през далечната 1986 г.
В рекламите на черно-зеления дисплей пишело, че GCC може да контролира солидните 91 функции, които иначе биха изисквали бутони, копчета и лостчета на сума ти места из автомобила.
Разбира се, имало и доста пропуски и нередности. Така например, системата издавала пронизително „бипкане” всеки път като докоснеш дисплея. Освен това, водачите установявали, че често отклоняват поглед от пътя за да видят разхода на гориво и на коя радио честота са.
От Buick преценили, че е по-добре тихомълком да оттеглят шармантната опция от ценовите си листи и сензорните екрани изчезнали за дълго време, преди да се завърнат с гръм и трясък след 2 десетилетия.