През 1993, след една провалена парична реформа, тогавашният руски премиер Виктор Черномирдин изрече крилатата фраза "Хотели как лучше, а получилось как всегда" ("Искахме по-добре, а се получи както винаги"). Тя чудесно обобщава почти всяко правителствено начинание и в Русия, а и у нас. Но освен това много добре подхожда и на историята на Москвич 2141 Алеко - колата, която се оказа не само лебедовата песен на легендарния московски автомобилен завод, но и края на серийното производство на автомобили в България (ако не броим съвсем лимитираната сглобка на Rover Maestro във Варна и на Great Wall в Баховица).
Москвич Алеко се произвежда от 1986 чак до 2001 (а в дъщерни предприятия има сглобявани бройки и през 2002). Общо са произведени над 700 000 автомобила
За тази кола известният историк на автоиндустрията при соца Сергей Канунников казва, че съчетавала "най-добрата аеродинамика сред съветските машини - и най-калпавата сглобка". Въпреки това няколко години тя минаваше за по-престижна от Лада. А след това се сдоби с недотам ласкавия прякор "московска недвижимост". Ето 15 факта, които ще ви изяснят защо Алеко бе колата с най-много несбъднати обещания в бившия Източен блок.
15 факта за "българския" Москвич Алеко (ГАЛЕРИЯ):
За жалост Москвич-2141 завинаги ще остане в историята покрай смъртта на Виктор Цой, лидера на група "Кино" и голямата звезда на руския рок от края на 80-те години. Цой загина в чисто новия си москвич край Рига през август 1990 година. В интерес на истината вината едва ли е била на колата - според милицията Цой задрямал зад волана и претърпял челен удар с "Икарус".
Именно по вина на москвича обаче е едно нашумяло произшествие с известен телевизионен водещ, на когото по време на движение му се откачил... воланът. За щастие никой не пострадал, а шоуменът се сетил да използва френски ключ вместо кормило и така откарал колата до завода за ремонт.