В последните години най-важните характеристики на един автомобил не са мощността и максималната скорост, а разходът на гориво и нивата на вредни емисии. Това са реални стойности, които позволяват да се сравняват двигателите на отделните модели. Въпреки това, трудно може да се определи най-ефективният задвижващ агрегат, защото потреблението на гориво зависи не само от мотора, но също така от трансмисията (задвижване на четирите колела или само на едната ос, както и вида скоростна кутия), съотношението на предавките, теглото и аеродинамиката.
В следващата класация, съставена от колегите ни от Motor1, са включени само неелектрифицирани двигатели. Отпадат дори най-леките "меки хибриди", така че не се учудвайте, че в нея не попадат модели, които вече са електрифицирани. Данните са според цикъла WLTP, обявени от производителя, като са близо до реалните, самите автомобили да разделени по категории и вид гориво.
Смята се, че колкото по-малък и по-малко мощен е еди двигател, то той консумира по-малко гориво. Това обаче невинаги е така, защото често именно малките мотори трябва да бъдат "изцедени", за да може да постигнат същата производителност, която големите агрегати постигат с много по-малко усилия.
Това важи особено за все по-популярните турбо двигатели, които се предлагат с различни нива на мощност и въртящ момент. При тях вариантът, който е най-ефективен, не е нито най-мощният, нито най-слабият, а някой междинен вариант. В случая след името на модела е посочена модификацията (двигателя), скоростната кутия (5 М - 5 предавки, механична, 8 А - 8 предавки, автоматична), конските сили и въртящия момент, като и средният разход на гориво.
Най-ефективните бензинови двигатели на пазара (ГАЛЕРИЯ):
Skoda Scala 1.0 TSI 6 М и DSG7 110 к.с., 200 Нм 4,8 л/100 км
Ford Focus 1.0 Ecoboost 6 М 125 к.с., 210 нм 5,1 л/100 км
Peugeot 308 1.2 Turbo PureT. 6 М 110 к.с., 205 Нм 5,1 л/100 км.
Opel Astra 1.2 T 6 М 145 к.с., 225 Нм 5,2 л/100 км
Citroen C4 1.2 PureTech 6 М 113 к.с., 230 Нм 5,2 л/100 км