С идването на пролетта много хора отново подкарват зазимения досега автомобил. Повечето са достатъчно внимателни, за да проверят нивото на маслото, спирачната и охладителната течност. Но малцина се сещат да подменят горивото - а то почти сигурно е загубило качествата си междувременно. Колко е трайността на бензина? Опасно ли е да се кара с престояло гориво? Защо октановите числа са едни в Европа и други в Америка? По-скъп ли е бензинът днес, отколкото при социализма? Има ли значение какъв е на цвят? В тази статия решихме да отговорим на много въпроси, които хората си задават за автомобилното гориво, както и на някои, които не се сещат да си зададат.
12 ключови въпроса за бензина (ГАЛЕРИЯ):
С тази условна единица се отбелязва каква е устойчивостта на бензина на детонация - тоест каква е вероятността той да се самовъзпламени в горивната камера, преди да бъде подадена искра от свещите (което, разбира се, не е особено добре за двигателя). Бензините с по-високо октаново число могат да понесат и по-високи степени на сгъстяване, и оттам да отдадат повече енергия.
Октановото число се посочва като сравнение с два еталона - n-хептана, който има склонност към детонация, равна на 0, и изооктана, чиято склонност е равна на 100.