Когато кажем "Supra", почти никой не си представя текущото пето поколение на японския модел, което е на практика леко трансформирано BMW Z4 и се прави на същата поточна линия в завода на Magna Steyr в Грац, на която и баварският му братовчед.
И също така никой не си спомня за първите две генерации, родени през 70-те и 80-те, които бяха просто модификации на тогавашната Celica. Третото поколение (A70), дебютирало през 1986 вече като напълно отделен модел, заслужава своето място в историята. Но въпреки това девет десети от автомобилните фенове при името Supra си представят именно четвъртата генерация - А80, произвеждана между пролетта на 1993 и лятото на 2002 година.
За огромното мнозинство това е колата, карана от Пол Уокър в оригиналния "Бързи и яростни". Но за истинските познавачи Supra IV е прочута най-вече с легендарния 2JZ - може би най-великия двигател, създаван някога от Toyota.
15 факта за митичната Supra (ГАЛЕРИЯ):
В оригиналния си вид агрегатът е с работен обем 2997 куб. см, алуминиева глава, 4 клапана на цилиндър и солиден, чугунен цилиндров блок. През 1997 е добавено и променливо газоразпределение (VVT-i). В интерес на истината не е запазен само за Supra - монтира се и в Aristo, Crown, Origin, Progres, Cresta, както и в Lexus IS300 и Lexus SC300.
Но истинската легенда е, както споменахме, версията с турбо, означавана като 2JZ GTE. Тя ползва два турбокомпресора, съвместна разработка на Toyota и Hitachi. Турбините обаче работят не паралелно, както е обичайно, а последователно. Това дава завидно много мощност в ниски обороти. Турбоверсията развива първоначално 280 конски сили, а после - и 324. Времето от 0 до 96 км/ч е вече само 4.6 секунди.