Дори и сериозни автомобилни маниаци може да се затруднят от този въпрос: сещате ли се за модел, който да се е предлагал на пазара и с предно, и със задно предаване в рамките на едно и също поколение ?
Най-големите познавачи вероятно ще се сетят за Rover 75. А също и, с някои уговорки, за Renault 5. Но без съмнение най-известният случай на такава двойственост е Toyota AE86: един от най-желаните от колекционерите модели на японската компания.
Днес за добре запазен екземпляр ще ви поискат поне 20 000 евро - повече от цената й като нова през 80-те. Което направо не е за вярване, при положение, че АЕ86 всъщност е базирана върху обикновената Corolla - солидна, надеждна, но и отчайващо безинтересна кола.
Защо тя се сдобива с такава екзотична версия, и на какво се дължи нарастващата й слава? Нека потърсим отговора в тези недотам известни факти за Toyota AE86.
15 любопитни факта за Toyota AE86 (ГАЛЕРИЯ):
Петото поколение на обикновената Corolla, с код Е80, се появява през 1983 - по време, когато производителите масово преминават към конструкции с предно разположен двигател и предно предаване, за да намалят разходите и увеличат печалбата. Точно така постъпва и Toyota.
Заслугата в гамата на Corolla да оцелеят и два варианта със задно предаване е на един легендарен инженер, на име Шинджи Охира. Неговият живот е изцяло посветен на Corolla още от четвъртото поколение през 1979 до 11-ото през 2012, и вероятно още щеше да бъде, ако в Япония пенсионирането на 60 години не бе задължително.
Тъкмо Охира успява да убеди началниците, че по-спортните модели няма как да бъдат с предно предаване. Това увеличава производствените разходи, но пък ще помогне за по-добра репутация, настоява инженерът. И успява да се наложи над счетоводителите.