През 60-те години Toyota се състезава успешно в Япония със своя лек модел Sports 800. Конкуренцията обаче е силна и се взима решение да бъде създаден спортен автомобил от световна класа.
В почти същия момент Nissan спира разработката на Fairlady Z с Yamaha. Геничи Каваками, президент на Yamaha по онова време, се обажда на президента на Toyota, Ейджи Тойода с предложение да започнат проекта за спортен автомобил заедно. Така стартира дългогодишно партньорство, което води до раждането на легенди като Toyota Supra и Lexus LFA.
Първият прототип за шофиране е произведен през август 1965 г., а през есента автомобилът дебютира на Тойкийския автосалон. Той става сензация и веднага получава прозвището си „Първият японски суперавтомобил“.
Дизайнът на 2000GT е това, което не може да бъде имитирано от съвременните спортни автомобили. Правилата за безопасност и аеродинамичните тунели коренно промениха формата на спортните автомобили. Каросерията е смес от елегантни извивки, включващи голямото извито челно стъкло или откритите калници. В очи се набиват четирите фара. Под тях са фаровете за мъгла, които наподобяват тези на Sports 800. Изскачащите фарове са въведени по-късно само заради регулациите в САЩ, които предвиждат минимална височина от 24 инча (61 см).
Хромните акценти завършват елегантния дизайн на 2000GT. Т-образна радиаторна решетка показва принадлежността към марката Toyota. Задните светлини, обрамчени с хром, придават на 2000GT характерен вид. Като цяло 2000GT представлява типичния дизайн на спортните автомобили от 1960 г., напомняйки за други легенди като Ferrari 250 GTO и Jaguar E-Type.
В салона виждаме табло от палисандър, същото, което Yamaha използва за своите пиана. Пет малки и два големи кръгли инструмента, всеки от които е обрамчен с хромирани пръстени, дават информация за скоростта, оборотите, нивото на горивото, напрежението, както и температурата на маслото и водата и налягането на маслото. Капаците на инструментите са специално закръглени, за да се предотвратят слънчеви отражения. Елегантният дървен волан и кожени седалки подчертават високото качество на GT.
Не само външният вид направи 2000GT (кодово име MF10) легендарен. Запознайте се с двигателя. Той е двулитров редови шестцилиндров със 150 к.с. и 177 Нм въртящ момент, които пътуват към задните гуми през петстепенна предавателна кутия. Агрегатът е обозначен като 3М и е базиран на двигателя на Toyota Crown, но е получил фини настройки от Yamaha с два горни разпределителни вала и три двукамерни карбуратора Solex. 2000GT ускорява до 100 за 10 секунди, а максималната скорост е удивителните за тогава 220 км/ч.
За първи път в света като част от серийното оборудване се монтират диференциал с ограничен блокаж, независимо окачване с двойни триъгълни носачи и четири дискови спирачки. Нестандартни дори и за днес са магнезиевите джанти, създадена за намаляване на неокачените маси.
Състезателните версии на 2000GT получават по-мощен двигател от Yamaha с 200 к.с. С негова помощ Toyota чупи 3 световни и 13 международни рекорда. На високоскоростната писта в Ятабе, 2000GT изминава 15 хиляди километра със средна скорост от 206 км/ч.
Първоначално моделът не предлага очакваната конкурентоспособност в моторния спорт. След навлизане в сериите за издръжливост, 2000GT показва пълния си потенциал и взима двойна победа в състезанието „1000 километра на Сузука“ през 1966 г. и печели „1000 километра на Фуджи“ през 1967 г. Знаменитият Карол Шелби участва в сериите на Клуба на спортните автомобили в Америка (SCAA) с две 2000GT през 1968 г.
Най-известното представяне на 2000GT е с нейната кабрио-версия във филма за Джемс Бонд „Човек живее само два пъти“. Причината за използването на кабриолета е високият ръст на Шон Конъри. Toyota произвежда два кабриолета само за снимките в Токио. Първоначално е предвидена версия Тарга, но идеята е отхвърлена в полза на кабролета.
През 1969 г. автомобилът получава леко променен дизайн на предницата с по-малки фарове за мъгла и различни мигачи. Представени са и алуминиеви джанти. Нещо по-важно: за американския пазар вече се предлага 2,3-литров двигател с ръчна или автоматична предавателна кутия. От модела MF12 са произведени само девет броя, от които два – с автоматик.
Toyota 2000GT остава рядкост най-вече заради цената си, която е по-висока от тази на Porsche 911 по онова време. Между 1965 и 1970 г. са произведени само 351 броя, от които 337 достигат до клиенти, а останалите 14 са прототипи и състезателни модели. Производството на 2000GT е спряно след въвеждането на строги регулации за безопасност в САЩ, за спазването на които биха били нужни огромни инвестиции.
Днес 2000GT е един от най-желаните японски автомобили. Неговата рядкост, история и красив дизайн водят до постигане на рекордни суми на аукциони. Автомобилът от снимката е собственост на Toyota Германия и се намира в музея в Кьолн.
Снимки: Drivetribe
Вижте още снимки в галерията: