Съветската автомобилна промишленост, с която по-големите от нас са отраснали, не се отличаваше с необикновено многообразие. Но въпреки това си имаше своята строга йерархия. Тя започваше с най-достъпните модели, като ЗАЗ-968 и Москвич.

Бронираната версия - ЗИЛ-41052, с дебели 4 см стъкла и тегло 5.5 тона
После идваше най-масовият съветски автомобил в историята - ВАЗ-2101 Жигули. Само по-отговорните другари и нелегалните "частници" можеха да мечтаят за ГАЗ-24 Волга. А до ГАЗ-13 Чайка се докосваха само няколкостотин високопоставени партийци. Но над всички тях стоеше друг модел на друга марка: върховният автомобил на СССР и изобщо на целия Източен лагер. На предния му капак стоеше логото на ЗИЛ, московския "Завод имени Лихачева".
13 любопитни факта за ЗИЛ-4104 (ГАЛЕРИЯ):
При Горбачов се появява и последната версия на правителствената лимузина - ЗИЛ-41047. Двигателят е същият - V8 с обем 7.68 литра, 315 конски сили максимална мощност и 613 Нм максимален въртящ момент, достъпен още при 2400 об/мин. Четирикамерният карбуратор е горе-долу със същите размери, като целия двигател на малолитражката "Ока". Окачването е доста, меко казано, старомодно - с торсиони отпред и ресьори отзад. Но пък спирачките вече са дискови. Няма и как да е иначе - те трябва да спрат машина с дължина над 6 метра и тегло над 3335 килограма.


41