За XXI век литиево-йонната батерия е това, което беше петролът за XX век. Тя вече изцяло е превзела смартфоните и лаптопите ни и, ако се осъществят плановете на политици като лидерите на ЕС, Си Дзинпин и Джо Байдън, съвсем скоро ще превземе и автомобилите. Мнозина виждат в нея и начина най-после да постигнем ефективно използване на енергия от слънцето и вятъра, без сегашната необходимост да се поддържат скъпи и замърсяващи дублиращи мощности.
Корейският гигант Samsung представи преди година прототип на батерия с твърд електролит, която има енергийна плътност над 900 втч за литър, и минимум 1000 цикъла без загуба на капацитет. Производството в по-големи размери все още е проблем
Има само един малък проблем: сегашната литиево-йонна батерия не може да изпълни всички тези очаквания. В нея има твърде много непреодолими ограничения - до такава степен, че за последните 30 години технологията почти не се е променила. Всъщност дори собственият й създател, Нобеловият лауреат проф. Джон Гудинъф, сега работи по създаването на заместника й - батерията с твърд електролит.
12 причини защо ни трябват нов тип батерии (ГАЛЕРИЯ):
Гудинъф не е единствен, разбира се. Франк Бломе, ръководител на центъра по батерии във Volkswagen, смята, че батериите с твърд електролит ще пратят литиево-йонните в пенсия. Германският гигант и Бил Гейтс са основните инвеститори в QuantumScape, стартъп от Силициевата долина, който работи по Solid state темата и чиито акции поскъпнаха над 1000 процента миналата година. В един момент пазарната капитализация на все още незапочналата производство компания надхвърли тази на Stellantis, новото обединение на гигантите PSA Peugeot-Citroen и FCA Fiat-Chrysler.
Корейската Samsung работи върху подобна батерия, която обещава 800 км пробег с едно зареждане при двойно по-малък размер от този на литиево-йонните аналози. И накрая в Япония Toyota обещава до 2025 да пусне батерии с твърд електролит в серийно производство, а още тази есен ще представи работещ прототип. Компанията е регистрирала над 1000 патента в тази област.