За XXI век литиево-йонната батерия е това, което беше петролът за XX век. Тя вече изцяло е превзела смартфоните и лаптопите ни и, ако се осъществят плановете на политици като лидерите на ЕС, Си Дзинпин и Джо Байдън, съвсем скоро ще превземе и автомобилите. Мнозина виждат в нея и начина най-после да постигнем ефективно използване на енергия от слънцето и вятъра, без сегашната необходимост да се поддържат скъпи и замърсяващи дублиращи мощности.
Корейският гигант Samsung представи преди година прототип на батерия с твърд електролит, която има енергийна плътност над 900 втч за литър, и минимум 1000 цикъла без загуба на капацитет. Производството в по-големи размери все още е проблем
Има само един малък проблем: сегашната литиево-йонна батерия не може да изпълни всички тези очаквания. В нея има твърде много непреодолими ограничения - до такава степен, че за последните 30 години технологията почти не се е променила. Всъщност дори собственият й създател, Нобеловият лауреат проф. Джон Гудинъф, сега работи по създаването на заместника й - батерията с твърд електролит.
12 причини защо ни трябват нов тип батерии (ГАЛЕРИЯ):
Експериментира се с множество алтернативни технологии, но единствената, която засега изглежда близо до масово производство, е тази на т. нар. solid state, или батерии с твърд електролит (въпреки възраженията на някои специалисти, че терминът "електролит" предполага разтвор).
Сред хората, работещи върху създаването на такава батерия, е и самият проф. Джон Гудинъф, който през 2019 подели Нобеловата награда за химия с Майкъл Стенли Уитингъм и Акира Йошино. Тримата са признати за бащите на литиево-йонната батерия.
Но 98-годишният Гудинъф (на снимката) не е доволен от "детето" си. Той е част от екип в Университета на Тексас, който разработва нов тип батерия. При нея вместо течен електролит има твърд, направен основно от стъкло. Това позволява използването на анод от алкален метал (литий, натрий или калий), което повишава енергийната плътност и удължава много живота. "Цена, безопасност, енергийна плътност, скорост на зареждане и дължина на жизнения цикъл: това са ключовите точки, за да могат електромобилите да се наложат на пазара", казва проф. Гудинъф. "Вярваме, че нашето откритие решава повечето от тези проблеми".