За XXI век литиево-йонната батерия е това, което беше петролът за XX век. Тя вече изцяло е превзела смартфоните и лаптопите ни и, ако се осъществят плановете на политици като лидерите на ЕС, Си Дзинпин и Джо Байдън, съвсем скоро ще превземе и автомобилите. Мнозина виждат в нея и начина най-после да постигнем ефективно използване на енергия от слънцето и вятъра, без сегашната необходимост да се поддържат скъпи и замърсяващи дублиращи мощности.
Корейският гигант Samsung представи преди година прототип на батерия с твърд електролит, която има енергийна плътност над 900 втч за литър, и минимум 1000 цикъла без загуба на капацитет. Производството в по-големи размери все още е проблем
Има само един малък проблем: сегашната литиево-йонна батерия не може да изпълни всички тези очаквания. В нея има твърде много непреодолими ограничения - до такава степен, че за последните 30 години технологията почти не се е променила. Всъщност дори собственият й създател, Нобеловият лауреат проф. Джон Гудинъф, сега работи по създаването на заместника й - батерията с твърд електролит.
12 причини защо ни трябват нов тип батерии (ГАЛЕРИЯ):
Батерии от такъв тип са много по-безопасни, защото трудно се самозапалват. Те са предпазени от обрастването на катода с литиеви съединения, което е един от основните проблеми на съвременните батерии и често води до преждевременната им смърт. Освен това функционират пълноценно в много по-широк температурен диапазон - от -20 до 60 градуса по Целзий, а това отменя нуждата от подгряване или охлаждане (и съответно повишава ефективността).
Eнергийната им плътност е по-висока. Тази на литиево-йонните батерии днес е около 700 ватчаса за литър. При твърдия електролит с лекота надхвърля 1000 ватчаса за литър. Времето за зареждане също е доста по-кратко (от порядъка на 10 минути). На всичкото отгоре могат да се строят във всякакви форми, включително и вертикално, блок върху блок, което ще улесни много дизайна на автомобилите.