В шедьовъра на Ремарк "Трима другари", приятелите Роберт, Ото и Готфрид имаха автомобил, кръстен "Карл": отчайваща на вид съборетина, под чиято външност се криеше състезателен компресорен мотор. Карл беше в състояние да натрие носа на всеки баровец с лъскава лимузина, който го погледне презрително.
Подобен автомобил имаше по съветско време и КГБ. Само че не за да си прави майтап с парвенютата, разбира се. Волга ГАЗ-23 има доста по-зловещо предназначение. Тя е една от най-редките, и в същото време най-тайнствената машина на съветската автоиндустрия. Колегите от руското издание "За Рульом" наскоро тестваха една съвършено реставрирана версия и ни дадоха повод да ви разкажем историята на този много специален автомобил.
Тайните на най-секретната Волга (ГАЛЕРИЯ):
ГАЗ-23 е секретна в съвсем буквалния смисъл. Тя никога не е споменавана в съветската преса, не фигурира в справочниците, а на инструкциите за поддръжката й в гаражите на КГБ и ГРУ има печат "само за служебно ползване".
Освен това е старателно замаскирана. Макар да ползва тристепенната автоматична трансмисия от Чайка, тя не получава характерния бутонен превключвател от партийната лимузина. Вместо това запазва обикновения скоростен лост от ГАЗ-21. Дори да надникне вътре, случайният минувач няма да разбере, че това е по-специална машина. Същото важи за ауспуха - единичен и със стандартни размери. Инженерите е трябвало да измислят някои хитрости, за да го пригодят към големия V8.