Българските автомобилисти минаха през най-различни страхове през годините. При соца редовно се крадяха чистачки - дребна, но досадна поразия, възпята дори от Тодор Колев. После се прехвърлихме на кражбите на гуми и на източването на бензина. След това - на касетофоните. Но в наши дни тези дребни посегателства са на заден план, изместени от ново и все по-често: кражбата на катализатора.
За последната година и половина тези престъпления почти са се утроили в някои западни държави, където полицията води по-прецизна статистика. У нас подобни данни няма, най-вече защото едва ли и един от сто потърпевши вярва достатъчно в ползата от органите на реда, за да подаде оплакване. Но няма съмнение, че кражбите на катализатори преживяват истински бум. Нека видим защо е така, кои автомобили са най-застрашени, и накрая да предложим един прост, но сравнително ефективен начин да опазите катализатора си от крадците.
Катализаторите - 8 ключови въпроса (ГАЛЕРИЯ):
Вътрешността на катализатора е грапава и разделена на кутийки и тунелчета, така че да има максимална контактна повърхност с отработилите газове. Върху повърхността се нанася тънък слой от същинските катализатори на химичните реакции - платина, паладий и родий. За протичането на реакциите е нужна и температура между 420 и 600 градуса по Целзий, затова катализаторът се монтира близо до двигателя.