Българските автомобилисти минаха през най-различни страхове през годините. При соца редовно се крадяха чистачки - дребна, но досадна поразия, възпята дори от Тодор Колев. После се прехвърлихме на кражбите на гуми и на източването на бензина. След това - на касетофоните. Но в наши дни тези дребни посегателства са на заден план, изместени от ново и все по-често: кражбата на катализатора.
За последната година и половина тези престъпления почти са се утроили в някои западни държави, където полицията води по-прецизна статистика. У нас подобни данни няма, най-вече защото едва ли и един от сто потърпевши вярва достатъчно в ползата от органите на реда, за да подаде оплакване. Но няма съмнение, че кражбите на катализатори преживяват истински бум. Нека видим защо е така, кои автомобили са най-застрашени, и накрая да предложим един прост, но сравнително ефективен начин да опазите катализатора си от крадците.
Катализаторите - 8 ключови въпроса (ГАЛЕРИЯ):
По-правилно е да се нарича каталитичен конвертор. Това е устройство, добавено към изпускателната система, за да превръща най-отровните отделяни вещества от двигателя в по-безвредни компоненти. В конвертора протичат три типа химични реакции. Едната цели да неутрализира отровния въглеродния оксид, като го свърже с кислорода и го превърне в безвреден (поне за организма) въглероден диоксид.
При другата отделяните при горенето на бензина въглеводороди се оксидират и също се превръщат във въглероден диоксид и вода.
При третата реакция азотните оксиди се разпадат на азот, въглероден диоксид и вода. Нея обаче я има само при конверторите на бензиновите двигатели, не и при дизелите.