Температури от порядъка на 14 градуса под нулата не са нещо, което да ни шокира в България. Но в американския щат Тексас, където нормално през зимата термометърът показва 10-15 над нулата, необичайните студове през февруари 2021 предизвикаха истинско бедствие. И тежко претоварване за енергийната система, с множество принудителни прекъсвания на тока.
Машини на електропреносните комунални служби във Форт Уърт стоят блокирани, понеже заради недостига на електричество няма как да бъдат заредени. Снимка Bloomberg
И понеже в Тексас пазарът на електричество е напълно либерализиран, в някои части на щата това доведе до поскъпване на тока от нормалните 25 долара за мегаватчас до над 9000 долара. Което бе болезнено почувствано от собствениците на електромобили: вместо обичайните 15-18 долара, едно зареждане на Tesla Model S излезе на собственика й цели 900 долара. Щатът изпита недостиг на електроенергия от порядъка на 10 гигавата - колкото за захранването на пет милиона домакинства или за осем пътувания с машината на времето от "Завръщане в бъдещето", както се пошегува в Twitter Алекс Епстийн.
Това ли ни очаква в близко бъдеще, когато към днешните натоварвания на електрическите мрежи се добавят и милиони електромобили? Ето може би най-ключовия въпрос в наши дни, на който никой не се наема да даде категоричен отговор.
12 въпроса за електромобилите и цената на тока (ГАЛЕРИЯ):
В САЩ също от години имат електрически излишъци, но ще трябва да инсталират доста нови мощности, за да посрещнат новата армада от електромобили, обещана от президента Байдън. "Електрификацията на транспортния сектор ще хване повечето електрически компании в крачка", казва Бен Кроповски, директорът на инженерния център към Националната лаборатория за възобновяема енергия (NREL), пред Reuters. Според NREL до 2050 САЩ ще трябва да удвоят производствения си капацитет, за да отговорят на нарасналото търсене на електричество.
И новите мощности, и реконструирането на електропреносната инфраструктура ще струват огромни пари. Кой ще ги плати? Не енергийните компании, разбира се. Както винаги, ще ги платят клиентите. Калифорнийският енергиен регулатор вече предупреди в един доклад, че очаква сериозно повишаване на сметките за електричество.
На някои места цената на новата инфраструктура може да бъде поета частично от правителствата, но това всъщност означава отново от крайните потребители чрез техните данъци. Светът бездруго е навлязъл в спиралата на рекордна задлъжнялост след десетилетието ниски лихви и печатане на пари, неизбежният изход от което ще е по-високи данъци.