Автомобилът с най-сложната, многлика и славна съдба на руското автомобилостроене вече 44 години е на пазара в относително непроменен вид. Нещо, с което могат да се похвалят доста малко машини от ранга на Mercedes G-Class. Дебютиралата през 1977 година Lada Niva се превръща в една от любимите машини не само в тогавашния СССР и Източния блок, но и по цял свят (не е шега - изнася се в над 100 държави).
С годините, "Нива" минава през невъобразими модификации и получава безброй имена и индекси, като до днес са продадени над два милиона и половина бройки. Разбира се, най-силният пазар на модела е родната Русия, където годишно се продават по около 40 000 машини. Търсенето на всъдехода продължава и клиентите ще могат да си го поръчат такъв, какъвто е поне до 2024 година, когато е планирана появата на дълго отлаганото ново поколение.
В историята на най-известната Lada е пълно с малко известни, екзотични и интересни страници. В галерията сме подбрали 10 от тях, които, вярваме, ще ви допаднат:
10 факта за Lada Niva, които вероятно не знаете (ГАЛЕРИЯ)
Първата серийна Niva се появява през 1977 година и интересът от чуждестранните търговци не закъснява. В същата година, Жан-Жак Пок, който дотогава продавал Skoda и Москвич, започнал внос във Франция на новия всъдеход.
Популярността на модела в Западна Европа, заради добрите способности и ниската цена нарастват, затова не е изненада, че „Нива” застава на старта на първото рали „Париж – Дакар”. Общо 5 съветски машини потеглят към Африка, като се отличават от конвенционалните по усиленото окачване, увеличения резервоар и клетката за безопасност. До финала се добират две коли – на 28-о и 42-о място в общото класиране с мотоциклетите.
Пок получава подкрепа от ВАЗ да продължи участието си в „Дакар” и да подобри машините сериозно. През 1980 техническа повреда спира успешното участие на отбора, но през следващата година пилотите на Lada Poch S.A. успяват да се класират на второ и трето място. Машините били с доработен 1,8-литров двигател с мощност 140 к.с.