"На практика това е забрана на двигателя с вътрешно горене": така реагира на бъдещия нов екологичен стандарт Евро 7 Хилдегард Мюлер, шефката на браншовата организация на автомобилната промишленост в Германия VDA.
Детайлите около следващия стандарт, който трябва да влезе в сила през 2025 година, още не са уточнени окончателно. Но е ясно, че той ще цели преди всичко драстично намаляване на емисиите на азотни оксиди (NOx) - от сегашните 60 мг/км за бензиновите двигатели и 80 мг/км за дизелите, до едва 30 мг/км за всички видове задвижване.
Може ли изобщо това да бъде постигнато с конвенционални двигатели, или ще означава поголовно преминаване към електрическо задвижване? И значат ли строгите европейски норми, че нещо подобно ще последва и за останалия свят?
11 важни неща около бъдещия Евро 7 (ГАЛЕРИЯ):
Все пак теоретично са възможни още много подобрения в двигателя с вътрешно горене, така че той да стане по-ефективен и по-малко замърсяващ. Mazda, след като създаде бензиновия мотор със запалване под налягане, разработи и дизелов агреат с рекордно ниска степен на сгъстяване - 14.1:1. Това подобрява смесването на горивото с въздуха, намалява температурата и налягането в горната част на буталото, и в резултат произвежда по-малко азотни оксиди и сажди.
Много други компании също работят върху системи с променлива степен на сгъстяване, регулируеми в по-широк мащаб фази на газоразпределението, охлаждане на отработилите газове и нови типове впръскване. И върху нови типове автоматични трансмисии, защото ръчните скорости са несъвместими и с ниските емисии, и с новите автопилоти, така че са осъдени на изчезване.