Спадът на европейския автомобилен пазар за 2020 година е 23.7%, показват окончателните данни на браншовата организация АСЕА. Принос за това имат доста силните продажби през декември, които са почти на нивата от предната година.
Alfa Romeo е от големите губещи през 2020 - докато преди три години компанията се доближаваше до 100-те хиляди продажби в Европа, сега е по-малка от френската DS и дори от Lancia, която се продава само в Италия и има само един модел
България е втората най-потърпевша държава от събитията през 2020, показва още статистиката. Докато други блокирани от карантинните мерки пазари са успели да възстановят темпото през декември, нашият продължава да се свива и достига до 36.8% спад за 2020 спрямо 2019. В ЕС единствено Хърватия отчита по-голям - 42.8%.
2020 - 22,368 2019 - 35,371 2018 - 34,332 2017 - 31,244 2016 - 26,370 2015 - 23,500 2014 - 20,359 2013 - 19,352 2012 - 19,419 2011 - 19,136 2010 - 15,646 2009 - 22,869 2008 - 45,143 2007 - 43,521 2006 - 36,455 |
В категорията с над 30% спад са още единствено Португалия (-35%) и Испания (-32%). На другия полюс са Дания (-12.2%), Литва (-12.9%) и Финландия (-15.6%).
Все пак резултатите на българските дилъри не са чак катастрофални - пазарът тук беше със сходни мащаби през по-голямата част от последните 15 години. Изключенията бяха годините между 2017 и 2019, когато пазарът надхвърли осезаемо 30-те хиляди продажби, и преди това през 2007-2008, когато бе изконсумиран ефектът от европейското членство.
При най-продаваните марки на Стария континент няма съществени размествания, ако не броим осезаемо порасналия пазарен дял на премиум производителите, при които свиването в продажбите е под средното.
Най-продаваните марки в ЕС през 2020 (ГАЛЕРИЯ):
Продажбите на французите са с над четвърт милион по-малко, отколкото бяха през 2017, но това е резултат както на коронавируса, така и на амбицията на новия шеф Тавареш да продава по-малко коли, но с по-голям марж на печалба. Спадът на годишна база е 23%, пазарният дял - 6.8%.