Електрификацията на автомобилния парк в Норвегия и без това върви с пълна сила в последните няколко години. Но в последния месец на изминалата година пазарът в скандинавската държава счупи всякакви рекорди за продажба на електромобили и плъг-ин хибриди, като направо може да ни остави безмълвни.
За декември 2020 година, продажбите на еко машини разбиха всички очаквания и отбелязаха ръст от цели 198% спрямо същия месец през 2019. Или казано иначе, норвежците са закупили цели 17 910 електрифицирани коли, което е 87,1% дял от общия автомобилен пазар. Тоест, 9 от всеки 10 коли са с опция за зареждане в контакта.
По-конкретно 13 718 от продадените машини са изцяло електрически, което ще рече ръст от 301% и дял от 66,7 процента от пазара. Плъг-ин хибридите, намерили новите си собственици в края на 2020 са 4192 като отбелязват ръст от 62% и заемат 20,4-процентов дял от общите продажби.
И ако продажбите за декември ви се струват интересни, то има и още нещо важно - Норвегия стана първата страна в света, в която над половината от новозакупените коли през изминалата година са били електрически. По-точно 54,3% от общо продадените или 76 800 автомобили. В допълнение, плъг-ин хибридите заемат още 20,4% от пазара на нови машини (28 904 бр.), а общия дял на електрифицираните возила в страната е 74,8% за 12-те месеца на 2020 г.
За декември, Tesla и Model 3 са съответно номер едно по продажби като марка и модел. От 4423 новорегистрирани електромобили на американската компания само 191 не са от най-новия продукт на марката. Така, компактният модел на Мъск става номер едно в Норвегия със 7770 регистрации за 2020.
И успява да си го върне на Volkswagen ID.3, който в последния месец е реализирал 2303 продажби, а общо за годината е със 7754 бройки, което му отрежда второто място. Това е радостен факт за американците, след като електромобилът на германската компания започна сериозно да нарушава хегемонията им в Европа и на доста пазари измести "тройката".
Рекордният резултат на Model 3 през декември може да се обясни с нерегулярните доставки на модела - през октомври и ноември са били закупени едва 341 машини, докато произведените в Китай модели пристигнаха в Норвегия чак в края на ноември. ID.3 от своя страна се продава на местния пазар едва от септември насам, така че също се справя отлично.