IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Първият хечбек навърши 55 години

Renault 16 промени автомобилната индустрия

На 4 януари 1965 година пред медиите е представен един напълно нов лек автомобил - Renault 16, който влиза в историята като първият хечбек в света. Официалната премиера на модела, който до голяма степен променя автомобилната индустрия, е през март на автосалона в Женева. А година по-късно Renault 16 печели и титлата "Автомобил на 1966 година".


Renault 16


Името хечбек е образувано от две английски думи - hatch (люк) и back (заден). И действително, благодарение на голямата задна врата на товарния отсек автомобилът е много удобен за товарене дори на багаж с големи размери.

Сериозно е променен и салонът, който лесно се трансформира. При преместване на задните седалки напред, полезният обем на багажника се увеличава от 346 до 424 литра. При това отзад спокойно могат да седят трима човека. А ако задните седалки се демонтират, обемът а товарното отделение достига 1200 литра.


Renault 16


Що се касае до механиката, Renault 16 представлява автомобил с предно предаване с 4-цилиндров бензинов мотор. Блокът на цилиндрите е направен от алуминиева сплав, което е рязкост за тези години. В системата за охлаждане се използва вентилатор не с механично задвижване, както е обичайно по това време, а с електрическо.

Друга важна иновация е генераторът на променливия ток, който за разлика от традиционното динамо, осигурява захранване на всички системи (фарове, чистачки и др.) дори при малки скорости на движение, например, при задръстване в града.


Renault 16


Гамата двигатели включва четири агрегата: 1,5-литров с 59 к.с., 1,6-литров с 67 или 87 к.с. и топ-версия с 1,7-литров с 93 к.с. Скоростната кутия е 4-степенна, но по желание на клиента може да се постави 5-степенна и дори автомат. В зависимост от двигателя, максималната скорост на автомобила е 142-170 км/ч.

Друга интересна подробност е, че разстоянието между двете оси отляво е със 70 мм по-малко от това отдясно - 2650 срещу 2720 мм. Причината е в конструкцията на окачването, при което напречите торсиони служат като еластични елементи. И те са поставени един зад друг, но са с различна дължина.


Renault 16


Моделът Renault 16 се задържа в производство 15 години, като до края на 1980 година от него са направени 1 851 502 бройки. Освен в два завода във Франция първият хечбек в историята са сглобява още в редица държави - Алжир, ЮАР, Австралия, Канада, Ирландия, Мадагаскар, Мароко, Филипини, Португалия, Венецуела, Югославия и др.

Снимки: Renault

0 от 500
  • #5
    0 rate up comment 0 rate down comment
    до Курти ( преди 3 години )
    Запознай се с Wikipedia и прочети какво пише там за окачването на Рено 4 и Рено 16. Не е нужно да спорим тук.
  • #4
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Курти ( преди 3 години )
    Само дето никой не споменава че носачите отзад са с различна дължина за да компенсират разминаването на торсионите.Разстоянията между предните и задните гуми отляво и отдясно са еднакви.
  • #3
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Alex ( преди 3 години )
    Само Citroen 2CV e c по-изненадващо окачване където пружините и амортесьорите, на предните и задните колела, са събрани в праговете
  • #2
    1 rate up comment 0 rate down comment
    до Alex ( преди 3 години )
    Точно така - торсионите щанги са една пред друга. Чичко Гугъл може да ти покаже и схеми на окачването - интересно е да се види. Хитро решение, което по никакъв начин не влияе на поведението на автомобила /поне според нуждите и очакванията за онова време/.
  • #1
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Alex ( преди 3 години )
    разстоянието между двете оси отляво е със 70 мм по-малко от това отдясно - 2650 срещу 2720 мм - това ме втрещи, но явно поради торсионното окачване няма друго решение