На 4 януари 1965 година пред медиите е представен един напълно нов лек автомобил - Renault 16, който влиза в историята като първият хечбек в света. Официалната премиера на модела, който до голяма степен променя автомобилната индустрия, е през март на автосалона в Женева. А година по-късно Renault 16 печели и титлата "Автомобил на 1966 година".
Името хечбек е образувано от две английски думи - hatch (люк) и back (заден). И действително, благодарение на голямата задна врата на товарния отсек автомобилът е много удобен за товарене дори на багаж с големи размери.
Сериозно е променен и салонът, който лесно се трансформира. При преместване на задните седалки напред, полезният обем на багажника се увеличава от 346 до 424 литра. При това отзад спокойно могат да седят трима човека. А ако задните седалки се демонтират, обемът а товарното отделение достига 1200 литра.
Що се касае до механиката, Renault 16 представлява автомобил с предно предаване с 4-цилиндров бензинов мотор. Блокът на цилиндрите е направен от алуминиева сплав, което е рязкост за тези години. В системата за охлаждане се използва вентилатор не с механично задвижване, както е обичайно по това време, а с електрическо.
Друга важна иновация е генераторът на променливия ток, който за разлика от традиционното динамо, осигурява захранване на всички системи (фарове, чистачки и др.) дори при малки скорости на движение, например, при задръстване в града.
Гамата двигатели включва четири агрегата: 1,5-литров с 59 к.с., 1,6-литров с 67 или 87 к.с. и топ-версия с 1,7-литров с 93 к.с. Скоростната кутия е 4-степенна, но по желание на клиента може да се постави 5-степенна и дори автомат. В зависимост от двигателя, максималната скорост на автомобила е 142-170 км/ч.
Друга интересна подробност е, че разстоянието между двете оси отляво е със 70 мм по-малко от това отдясно - 2650 срещу 2720 мм. Причината е в конструкцията на окачването, при което напречите торсиони служат като еластични елементи. И те са поставени един зад друг, но са с различна дължина.
Моделът Renault 16 се задържа в производство 15 години, като до края на 1980 година от него са направени 1 851 502 бройки. Освен в два завода във Франция първият хечбек в историята са сглобява още в редица държави - Алжир, ЮАР, Австралия, Канада, Ирландия, Мадагаскар, Мароко, Филипини, Португалия, Венецуела, Югославия и др.
Снимки: Renault