IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Eксперти: светодиодните фарове не са изгодни!

Тази технология има много минуси, категорични са от ADAC

Светодиодните фарове вече влизат в стандартното оборудване на много от новите автомобили. Те са далеч по-ефективни от халогените, като тъй пестят енергия и има по-дълъг живот, но ако излязат от строя, по правила, не подлежат на ремонт и се налага подмяна на целия блок. А това е скъпо.


LED-фарове


Този вид светлини започнаха да се използват преди около 20 години, като първоначално се поставяха на стоповете отзад, а след това и на мигачите, както и на дневните фарове. В крайна сметка, производителите започнаха да използват при късите и дългите светлини, като те напълно изместиха халогените и ксеноновите фарове.

Производството на качествени светодиодни фарове обаче е доста сложно, тъй като те се нуждаят от ярка светлина, за да могат да бъдат наистина ефективни. Това означава повече мощност, която води до нагряване, а то е вредно за всеки полупроводник. Съответно, светодиодите трябва да се охлаждат, което ги прави технически по-трудни за производство.

Съвременните LED-светлини с матрична технология се състои от множество малки светодиоди, които се управляват поотделно и могат да приглушат светлината, за да не заслепяват идващия насреща човек. Пространството пред тях е добре осветено, а препятствията се разпознават от рано.

Производители твърдят, че светодиодната оптика служи без проблем не по-малко от 15 години. Според експертите на ADAC (Германския клуб на автомобилистите) обаче, отдавна са минали времената, когато един автомобил се изхвърля, защото на 15 години е тотално увреден. Съвременните превозни средства изкарват повече, а това означава, че светодиодните фарове излизат по-рано от строя и трябва да бъдат заменени.


LED-фарове


Специалистите посочват, че светодиодите служат по-дълго време от халогените, но с времето се износват, като яркостта им намалява. И ако излъчваният от тях поток светлина падне под 70%, те се считат за износени. Ресурсът им зависи основно от охлаждането и разсейването на топлината в техните модули.

Животът на този тип фарове до голяма степен зависи от конструкцията на автомобила, тъй като колкото по-висока е температури, толкова по-бързо излизат от строя. Съответно, ако са разположени в близост до двигателя, климатика или радиатора, това също оказва влияние върху работата им. Отказът на скъпата електроника също да ги извади от строя.

Според изследването на ADAC, ресурсът на светодиодните фарове е между 3000 и 10 000 часа, като това важи за предните светлини. Тези отзад имат по-дълъг живот. Проблемът обаче е, че те са по-скъпи и не подлежат на ремонт, тъй като трябва да бъде сменен целия блок.


LED-фарове


Експертите посочиха и конкретни примери за това, колко плаща потребителя за светодиодни фарове. При автомобили като Opel Insignia, Peugeot 3008 и VW Passat Variant задните светлини, дневните фарове и мигачи струват допълнително от 200 до 300 евро, а основните фарове - от 700 до 1400 евро. Собствениците на Audi A4, Audi A4 Avant и VW Passat CC плащат съответно от 270 до 340 евро за задни светодиоди и от 1200 до 1800 евро за предни. А тези, които притежават Mercedes-Benz C-Class, Mercedes-Benz C-Class и BMW 3-Series, трябва да се бръкнат с от 420 до 620 евро за задни светодиоди и от 2200 до 4800 евро за светоиодни фарове.

0 от 500
  • #19
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    А едно време колите просто имаха фарове....и си светеха, без да вадят очите на насрещните шофьори! После се появиха ксеноните, някой пусна мухата за модерната бяла студена светлина, която може директно да ти изгори очите! Който знае, си слага 4300 келвина!! Сега са напускали тия мега модерни, и рядко *** ЛЕД фарове, които от 500 метра вече ти вадят очите с отвратителна студено бяла светлина, а на мокър път е като с фар от Жигула. И тука вече трудно сменяш ужасният 6000К. Всичко е за пари.
  • #18
    4 rate up comment 0 rate down comment
    инж. Незнайко ( преди 3 години )
    Проблемът е там, че производителите искат да продават. Затова и ги правят "необслужваеми", не ги охлаждат добре и на всичкото отгоре слагат космическа цена. Един светодиод, който работи на половината от номиналната си мощност и с подходящ радиатор, може да издържи повече от самата кола(за справка потърсете крушките на Philips за Дубай). То може, ама още от едно време е конвенцията за 1000 часа живот на крушките, за да могат дадени хора да си тъпчат дебелите *** с пари
  • #17
    3 rate up comment 0 rate down comment
    пълни глупости ( преди 3 години )
    Този, който е казал това или този, който го е написал е пълен ***. При правилно охлаждане животът на светодиодите може да достигне до 100 000 часа, отворете един datasheet на светодиод от Cree и ще видите, че при температура от 85 градуса не дават по-малко от 50 000 часа живот. Също така, самите светодиоди са изключително евтини за изработка (и логично подмяна), по-скъпите части са охлаждането и рефлектора, а това че производителите ги правят "необслужваеми" е отделен въпрос...
  • #16
    11 rate up comment 3 rate down comment
    Иванов ( преди 3 години )
    От 1990 г. се занимавам с електроника профеесионално. На колите си съм пробвал всичко- евтин лед, скъп лед, оригинален ксенон, неоригинален. 15 години живот на светодиодните фарове- това е една мнооооого оптимистична прогноза, недостижима на практика. Разбира се, ако правите по 7000 км на година и 90% от тях са през деня- тогава да.
  • #15
    3 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    лед заводски е ок - свети си добре вече 4та година.. да вероятно ще трябва да се сменя по натам, но не вярвам да е скоро. Пък и като колата не е "премиум" не е кой знае какво да се сменят.. както казаха по-долу винаги има и по-евтини варианти.
  • #14
    6 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    до 9 - автоматичните фарове са голям кеф и моите поне работят перфектно на 99.99% от случаите.. там където не сработват веднага е като някой почти не му се забелязват стоповете или няма фарове.. еми сори - в такива случаи си заслужават заслепяването... Оправи си твоите светлини, пък тогава се оплаквай, че автоматичните светлини на другите не те засичат...
  • #13
    2 rate up comment 6 rate down comment
    васо ( преди 3 години )
    Карам с лед крушки купени от амазон от тези с охлаждащ вентилатор вече година.Никога не съм имал по добри фарове и особено на мокър асфалт,където обикновените крушки все едно ги няма
  • #12
    7 rate up comment 2 rate down comment
    До 3 ( преди 3 години )
    За 30-40 евро няма как да ти е оригинална или поне хубава крушката. На моята кола от дилъра ми е към 400 лв крушката. Панасоник от нормален магазин ми е 150. И то без баласта, който мисля че е интегриран в ел системата на колата и сигурно ще е грозна цената му. Карал съм и кола с 150-200 лв за целия кит и беше трагедия и откъм светене и откъм живот. Вярно е че тялото на фара беше с рефлектор.
  • #11
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    до 7 С опитКолко е топла/студена светлината не зависи от технологията.Има ксенони с цветова температура:2700К - топла, направо жълта350043006000750090001100017000 - тук вече е направо синьоАко не е светната лампата и не гледаш маркировката не можеш да ги различиш.
  • #10
    0 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    По-скоро точно обратното, китайските ми Лед светлини ще надживеят *** която я ще се разпадне, я еколозите ще я спрат и почти сигурно проблем със светлините няма да ме фалира.