IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Заслепяват ли светодиодните фарове?

Германци проучиха начина на работа и светлинната плътност на различните системи

Заслепяват ли светодиодните фарове?

Все повече автомобили са оборудвани със светодиодни (LED)-фарове и стопове. Техниката е разпространена вече дори при малките автомобили. Но както при ксеноновите светлини някои шофьори намират светодиодните за прекалено ярки. Вярно ли е това в действителност?

За да бъде установено как и дали LED-фаровете заслепяват наистина, асоциацията на германските автомобилни клубове ADAC изпробва различни системи. Резултатът: да, някои LED-фарове и стопове заслепяват ненужно силно.

Отпред се използват т.нар. прожекционни системи с лещи, които излъчват точен и светъл лъч от особено малък светлинен източник. Светодиодите имат нужда от малко конструктивно пространство и това позволява да се използват все по-малки светлини. Малката, но много светла точка се приема неприятно от много шофьори. Окото достига границите си и в момента на заслепяването се ограничават способността за виждане и безопасността на пътя.

LED

Изследването на ADAC показа и че заслепяването не е задължително. Технически е възможно намаляването му. По-приятна за окото е „рефлекторната“ техника. При нея лъчът от светодиода се отправя към рефлектор, който оформя желания светлинен сноп. Тук светлината излиза по-хомогенно от фара, а погледът не среща директния източник на светлината.

Затова ADAC препоръчва във фокуса да бъде не само дизайна, но и сигурността на пътя и светлинните системи да бъдат с възможно най-голям и хомогенен източник. Комбинация от двете системи в зависимост от функцията може да бъде идеална според експертите – рефлекторна техника за късите светлини и прожекционна система с леща за адаптивните дълги.

За да бъде намалено като цяло заслепяването шофьорите могат да направят нещо и сами – да не гледат директно към насрещните фарове. Вместо това да се фокусират върху лентата за движение, особено върху десния й край. В същото време е добре зрението да се проверява редовно.

Друг важен детайл е чистотата на стъклата на автомобила и на очилата. Замърсяванията, издраскванията и изпаренията също водят до заслепяване. Добре е и редовно да се проверяват настройките на светлините и да се внимава за натоварването на автомобила.

Снимки: ADAC

0 от 500
  • #11
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    На чисто нова Шкода стоповете ме заслепяваха, та не са само самоделките.
  • #10
    4 rate up comment 2 rate down comment
    feli ( преди 1 година )
    Има огромно зночение качествотохна крушката. Евтините няма как да не заслепяват. Скъпите ледове дори и в рефлекторен фар правят отчетлива граница тъмно светло. За тази цел размерите на диодната крушка както и позицията и размерите на самите диоди в нея требва да копират точно оригиналната халокенна крушка за съответния фар. Тогава фокуса е без изменение.
  • #9
    19 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Селяните у нас слагат халогени и лед на обикновенни фарове без да имат насочваща оптика и това е истинската опасност. Аз не съм видял мерцедес с лед да ме заслепява ама стар голф може да ти извади очите с халогени
  • #8
    7 rate up comment 10 rate down comment
    пепи ( преди 1 година )
    Истината е че леда е пълен *** за фарове.Заслепява и блещука отвратително.
  • #7
    11 rate up comment 5 rate down comment
    Неук ( преди 1 година )
    Истината е, че всички фарове заслепяват, защото нашите пътища са "изключително равни". Няма такава система, която да коригира при толкова много и "качествено " изпълнени неравности. Независимо дали зад Вас в огледалото или пред Вас всички фарове доста често си блесват в очите, така че два дена звезди виждаш.
  • #6
    20 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Проблема е че много хора на по-старите си коли извадиха халогенните крушки и сложиха лед, фара не е коструиран за такава крушка и следва заслепяване. Да леда осветява много повече, но фара не е фиксиран като на заводския лед. Заводските лед, както при моята кола светят като правят ясна отчетлива хоризонтална лития, на познати със стари коли и лед, светлината обсипва във всички посоки и заслепява.
  • #5
    12 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    #4 има голямо значение дали снопът светлина е насочен към теб или към пътя и е отрязан нагоре. Към добре регулирани фарове - мога да си гледам цяла вечер без проблем...
  • #4
    21 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Светлината привлича погледа, и ако гледаш към фаровете с/у теб, каквито и да са, ще те заслепят малко или много. В статиата е казано много точно ." за да бъде намалено като цяло заслепяването шофьорите могат да направят нещо и сами – да не гледат директно към насрещните фарове" Ама това не го пише в ФБ, "неделните шофьори" нямя как да го знаят (установат)
  • #3
    22 rate up comment 1 rate down comment
    34 ( преди 1 година )
    Резонен е въпросът, не стана ли много мрънкащо всеки полу-***. Вчера се прибирам в тъмно..извън град, пътя се събира 2 в 1.. фарове на 400 м напред.Светнах с дълги да видя къде е края на пътя.Онзи отпред не остана назад и мигна.. Окей..като наближи да нее капо преди да се разминем наби дългите ... е и аз бях бърз.Какъв е извода.. българина стана много долна твар.
  • #2
    22 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    регулираните заводски фарове НЕ заслепяват - лед, мед, свещ.. няма значение. Виж за стоповете с лед съм склонен да се съглася, че някои са прекалено силни и дразнят, тъй като не са насочени.