Още от 1898, когато американската компания Columbia Electric Car за пръв път монтира електрически светлини в автомобил, фаровете се люшкат между две противоречащи си изисквания. Ако са ярки и с достатъчно голям обхват, заслепяват насрещния трафик. Ако са щадящи за очите на другите шофьори, няма да виждате къде карате.
Най-после изглежда, че има решение на този проблем. То се нарича SMARTRIX-HD и бе официално представено тази седмица на ежегодното ContiTechShow в Хановер. Дело на съвместното предприятие на Continental, един от най-големите доставчици на автомобилни компоненти в света, и производителя на осветителни тела OSRAM, това са матрични LED фарове, които могат съвършено да забулват и насрещно идващите коли, и онези, които се движат пред вас.
В концепцията няма нищо ново: подобни светлини се предлагат от няколко години - било като LED матрици, било като механично движещи се осветителни тела. Но и двете технологии са несъвършени и често предизвикват недоволството на каращите срещу вас.
Новите светлини на OSRAM Continental - и отпечатъците на двайсетина любопитни журналисти, водени от принципа око да види - ръка да пипне
За разлика от тях творението на OSRAM Continental използва матрица с огромна резолюция: всеки от модулите на практика съдържа по 1024 пиксела, всеки от които може да се управлява поотделно. Във всеки фар има по два блока с по два модула, тоест общо 4096. Това позволява с идеална точност да се затъмняват другите автомобили на пътя, така че нито за миг да не бъдат заслепявани от светлинния лъч. В същото време, благодарение на комбинацията от LED и лазери, новите фарове имат смайващите 600 метра обхват - десетина пъти над стандартните халогенни светлини.
Вторият съществен плюс е, че заради огромния брой контролирани пиксели не са нужни никакви механични компоненти, дори и за завиващите в завой светлини. Това пести не само от цената, но и от мястото, и намалява броя на потенциално чупещите се елементи.
От смесената компания уверяват, че новата технология спокойно може да се прилага и в масови модели, без това да се отрази на цената им. Тя ще се монтира например в новото поколение на Opel Corsa.
Новата технология ефикасно ще затъмнява не само насрещно издващите, но и движещите се пред вас автомобили, което ще позволи на практика през цялото време да карате на дълги
Впрочем това е само началото в областта на светлините с висока резолюция, подчертава д-р Максимилиан Аустерер, шеф по развойната дейност на OSRAM-Continental. След като технологичният пробив е вече факт, няма пречка броят на пикселите да расте. Съвсем скоро колата ви ще е способна да прожектира пред себе си различни символи и дори филми. Ще можете също да видите светлинна проекция на автомобила в реален размер, така че да прецените дали ще мине през някое тясно място или дали ще се вмести в паркинга.
Първите серийно монтирани светлини с новата технология ще са факт през 2022.