IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Неудобните тайни зад бума на електромобилите в Европа

Колко са истинските емисии на всяка автомобилна компания след превратната 2020?

Няколко от автомобилните производители в Европа ще успеят да покрият новите тавани за парниковите емисии през тази година (95 г/км), а доста от останалите са близо до тези показатели и ще избегнат колосалните глоби. Това е ясно още от септември-октомври, и е основната мотивация на Европейската комисия да предложи още по-строги лимити за следващия стандарт Евро 7. Отговарят ли обаче тези твърдения на истината? Всъщност - не съвсем.
    
    
eлектромобили, Peugeot, Renault
Делът на чисто електрическите автомобили на европейския пазар е почти 10% през 2020, срещу малко над 3% миналата година

  
Електрически уловки и трикове

Зад големия "успех" в намаляването на емисиите в ЕС се крият няколко уловки и откровени трикове, за които много-много не се говори. Повечето анализи отдават намалените нива най-вече на бума в продажбите на електромобили и плъг-ин хибриди. Той действително е факт - през първите 10 месеца на тази година те са със 113% повече от същия период на 2019 (875 000 срещу 411 700). Пазарният им дял се е повишил от скромните 3.2% до цели 9.3%.


Финансирани с рекорден нов дълг

Но зад това се крият два фактора, които не изглеждат чак толкова привлекателно. Първият е в небивало щедрите държавни субсидии, изсипани от почти всички правителства в ЕС в подкрепа на т.нар. "нискоемисионни автомобили". В страни като Франция и Германия стимулите за електромобили от държавата могат да достигнат 9000 и дори 12 000 евро. И даже страни като Полша, Унгария и Хърватия вече подпомагат покупката им с четирицифрени суми в евро (България, Белгия, Дания, Литва и Латвия са големите изключения).
Но това субсидиране е функция от небивалото по мащаби печатане на пари от ЕЦБ и трупане на нов дълг от правителствата. През 2020 дългът на страните от еврозоната за пръв път ще надхвърли общия размер на икономиките им. Ясно е, че това не може да продължава дълго. Но политици като френския президент Макрон добре осъзнават, че проблемът с дълга не е техен, а на наследниците им.
  
   
емисии, JATO, тип
  
  
От електромобилите все още не се печели

Вторият проблем с електрифицираните модели е, че те не носят печалба. Главната причина е в батериите - тяхната себестойност падна много, но все още остава твърде висока в сравнение с моделите с конвенционални двигатели. При това нито един автомобилен производител няма добре развито собствено производство - батериите идват от китайски, японски и корейски доставчици, у които остава по-голямата част от печалбата.
Още преди три години в разговор с Automedia.bg тогавашният главен изпълнителен директор на BMW Харалд Крюгер каза, че състезанието ще спечели онзи, който успее да направи електромобилите печеливши. Сега, с увеличаването на производствените обеми, възможностите за икономии от мащаба са по-големи, заяви в интервю за нас Жил Норман, шефът по електромобилите на Renault. Но е публична тайна, че нито един производител все още не може да извлече от тях печалбата, която получава от кола с бензинов или дизелов двигател.


Фикцията "нулеви емисии"

Как тогава ЕС успява изобщо да убеди производителите да налагат електромобилите на пазара? По добрата стара система с тоягата и моркова. От тази година всеки производител, чиито средни емисии на автомобил надхвърлят лимита от 95 грама СО2 на км, ще плаща глоба - по 95 евро за всеки грам над нормата за ВСЯКА продадена кола. Чиновниците от Брюксел обаче приемат всеки електромобил за кола с нулеви емисии, без да се интересуват какъв произход е електричеството, с което те се зареждат. И освен това приемат плъг-ин хибридите (PHEV) за нискоемисионни превозни средства, въпреки че ниските им емисии са факт, само когато те се зареждат редовно и се карат максимално на ток. Но никой не следи за това. Проучване в Нидерландия преди две години обаче показа, че 87% от купувачите на PHEV ги избират само заради щедрите данъчни отстъпки, и след това никога не ги зареждат, карайки само на бензин.
  
   
Урсула фон дер Лайен, Mercedes
В личния си живот Урсула фон дер Лайен няма нищо против луксозните лимузини. В професионалния най-спешната й задача е да затегне още бъдещия стандарт Евро 7

   
Вълшебните "супер кредити" на Брюксел

Така или иначе, продажбите на електромобили и плъг-ин хибриди са най-очевидният начин един производител да намали средните си емисии. Но не са непременно най-ефективният. Всъщност миналата година някои компании бяха пресметнали, че ще им е по-изгодно да платят глобите и да продължат да продават по-доходните си модели, отколкото да налагат електрифицирани коли с ниска печалба или даже на загуба.
Заради тях ЕС въведе още един трик, наречен "супер кредит". Той дава допълнителни предимства за всеки продаден електромобил, като на практика го брои за два. Това вече промени драстично нещата, и накара много производители да предлагат хибридни модели на цени, сравними или по-изгодни от тези за дизеловите аналози. JATO Dynamics наскоро изчисли, че супер кредитите са понижили с 13.3% емисиите на Daimler, с 13% - тези на JLR, с по 12% тези на BWM и FCA.
  
  
Илон Мъск, маска, Германия
Най-големият печеливш от измислената от Брюксел схема е американската Tesla, която може да печели от Стария континент, дори без да му продава автомобили. При това печалбата идва от джобовете на преките й конкуренти
  

Да дадем едни пари на Tesla

Брюкселските бюрократи измислиха и още една вратичка за производителите: възможността да се обединяват в т. нар. "пулове" с цел ниските емисии на един да компенсират високите на друг. В реалния живот това е просто търговия с въображаемите "квоти" за емисии - Fiat-Chrylser например плаща няколкостотин милиона долара на Tesla, за да бъде в пул с нея. На практика още едно решение на Брюксел, което води до изтичане на средства от европейската автомобилна индустрия към конкуренти отдругаде. Тъкмо това ще е и главната причина Tesla за пръв път в историята си да излезе на печалба за тази счетоводна година (вероятно).
 

И да вдигнем цените!

Успоредно ЕС прави всичко възможно - не се наемаме да преценим съзнателно или не - да повиши драстично цените на конвенционалните автомобили на Стария континент. От една страна, все по-затегнатите стандарти за емисиите принуждават производителите да правят все повече развойни разходи и да монтират допълнителни системи на колите си - примерно филтри за твърди частици и на бензиновите модели, и по два катализатора и инжектора за урея на дизелите.
   
   
Suzuki мек хибрид, Vitara
Дори скромните и достъпни ценово автомобили на Suzuki бяха принудени да се преоборудват с меки хибридни системи - което ги направи по-малко достъпни, естествено
    
  
От друга, Брюксел добавя все нови и нови изисквания за безопасност. Първо задължителни станаха ABS и ESP, после - автоматичният сигнал за авария и датчикът за гумите. В бъдеще задължителни стават системата за разпознаване на знаците, ограничителят на скоростта и дори дрегерът за алкохол на шофьорското място. Това са все допълнителни джаджи, цената за които плаща клиентът.
Разбира се, в стремежа към по-безопасни автомобили няма нищо лошо. Но не и когато цената им е такава, че подтиква все повече хора вместо това да избират употребявани коли - всеобща тенденция в Европа това лято.
 

Какви са истинските емисии?

Накрая нека видим какви са действителните средни емисии на всеки производител към края на октомври 2020  - без да смятаме всевъзможните суперкредити и други врътки. Данните са на JATO Dynamics.


Истинските емисии на всеки производител (ГАЛЕРИЯ):


0 от 500
  • #13
    21 rate up comment 1 rate down comment
    до номер 8 ( преди 4 години )
    Шефе, да беше прочел статията. Или която и да е друга статия. "Можеха да ги обложат" - ми те ги облагат бе, интеуект, по всякакви начини - акциз върху горивата, екоданък във всички страни от ЕС без БГ, отделно задължителни системи и норми, които за 3-4 години докараха цените на нормалните коли с 50% нагоре. И им броят всеки продаден електромобил за два. Това пести ли емисии? Не, измама с цел да си пробутат аджендата
  • #12
    10 rate up comment 3 rate down comment
    До 13 ( преди 4 години )
    Тези данни, производителите ги знаят от много години, че ще влязат! И какво направиха? Колко ел. коли пуснаха? Колко мислиш, че ще пуснат ако не са притиснати? На тях не им е изгодно, да ги правят, защото не печелят от тях, а не че не са екологични!
  • #11
    6 rate up comment 3 rate down comment
    До Смешки и Глупости ( преди 4 години )
    Тока става по-чист но сега и в близкото десетилетие в доста държави в Европа въглищата още ще са значителен дял а те и ДВГтата са по-чисти от преди не е нужно да бързат с електрифицирането и супер строгите стандарти за емисии (в сравнение с другите големи икономики) докато все още въглищата са значителен дял а трябва да се съобразяват и с икономиката. Производителите така или иначе инвестират главно в Ел. Задвижване и по-малко в ДВГ ще стане и без прибързани забрани и прекалени ограничения
  • #10
    4 rate up comment 9 rate down comment
    кацними ( преди 4 години )
    нито един от "специалистите" които коментират ,няма да видият такъв "електро" свят,освен ако се чипосат и живеят по 200 години , буха ха ха ха
  • #9
    5 rate up comment 3 rate down comment
    Как да обясня ( преди 4 години )
    Ако дървата и въглищата са евтини, никой няма да се топли с ток, даже и да е екологично! Първото нещо, си смяташ кое колко ти излиза! Така е и с колите!
  • #8
    3 rate up comment 6 rate down comment
    До 9 ( преди 4 години )
    Моето е по-високо от твоето, защото аз го виждам, че ще е така, а ти все още не знаеш къде се намираш!
  • #7
    10 rate up comment 6 rate down comment
    До 8 ( преди 4 години )
    Тебе айкюто ти е към трийсетина...
  • #6
    5 rate up comment 18 rate down comment
    Глупости ( преди 4 години )
    Статията е глупава! Субсидират се ел. колите, как иначе ще станат масови и съответно евтини? Как? Можеха и да направят друго, да сложат голям данък на колите с ДВГ, за да станат на равни цени с ел. колите и така, нямаше да е нужно да ги субсидират! След като е по-екологично (доказано), това трябва да е пътя, а за да се върви по него, мерките са икономически! Човек купува, това което е изгодно! Когато ел. колите са по-изгодни, те ще се купуват!
  • #5
    13 rate up comment 2 rate down comment
    До 2 ( преди 4 години )
    Те са си бъдещето заедно с другите задвижвания с ниски емисии но трябва още да се развиват въпроса е че ЕС избързва и налага най-строгите стандарти за емисии в света (и смята след 5 години отново да ги затегне значително) които пречат на икономиката, вдигат доста цените на ДВГ моделите и им намаля продажбите съответно и парите за инвестиции в електромобилност коета помага повече на Тесла и китайските марки вместо на ВАГ и европейската икономика като цяло
  • #4
    17 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 4 години )
    Ако сметнете колко СО2 се отделя при производството на ток за 100км пробег на ел колите, не съм сигурен , че даже и Тесла ще успее да покрие Е7.