Камионите на ЗИЛ бяха добре познати в България, в края на социалистическата епоха и в началото на демократичните промени. „Завод имени Лихачева”, както е името зад трибуквената абревиатура, има дълга история, започваща от 30-те години на миналия век, когато започва съществуването си под името ЗИС (завод имени Сталина). Московското предприятие произвежда както различни камиони, така и правителствени лимузини за тогавашния СССР.
Дейността на предприятието, разбира се, не се ограничава само до тези неща. В историята му има и доста необичайни експериментални и тясно специализирани машини. Някои от творенията са останали на ниво прототип, докато други са намерили приложение и са излезли в серия.
Ще ви разкажем за някои от най-екстремните всъдеходни камиони на ЗИЛ, които малко да поразсеят митовете за това, че съветската автомобилна индустрия се базира само на заети чужди решения.
Вижте най-екстремните машини на ЗИЛ (ГАЛЕРИЯ):
За построяването на бензинов "супер танкер" бил използван един от „сталинските“ бронирани автомобили ЗИС-115 с 6,0-литров 8-цилиндров двигател със 140-конски сили. Купето било заменено с кабина на камион ЗИС-157 и товарна платформа, покрита с брезент. Според някои източници екзотичният модел можел да вдигне 120 км/ч напълно натоварен с тон и половина багаж.
Две десетилетия по-късно, в края на седемдесетте и осемдесетте години, работниците на завода построили заместник на заслужилата пенсия цистерна за зареждане с гориво, както и преди, изработвайки го без никакви чертежи. Шасито от лимузина ЗИЛ-114 със 7,0-литров двигател V8 постигащ 300 конски сили и тристепенна автоматична скоростна кутия, било оборудвано с модифицирана кабина на товарния модел 133ГЯ.
Хибридът получил неофициалното наименование ЗИЛ-113Г и бил удостоен с още по-неофициалния псевдоним "Чебурашка”. Макар че със сваленото си купе, парадоксално малките колела, вертикалното предно стъкло и радиаторна решетка, от която въздушното съпротивление трябвал ода избяга в паника, по-скоро пикапът приличал на крокодила Гена.