Камионите на ЗИЛ бяха добре познати в България, в края на социалистическата епоха и в началото на демократичните промени. „Завод имени Лихачева”, както е името зад трибуквената абревиатура, има дълга история, започваща от 30-те години на миналия век, когато започва съществуването си под името ЗИС (завод имени Сталина). Московското предприятие произвежда както различни камиони, така и правителствени лимузини за тогавашния СССР.
Дейността на предприятието, разбира се, не се ограничава само до тези неща. В историята му има и доста необичайни експериментални и тясно специализирани машини. Някои от творенията са останали на ниво прототип, докато други са намерили приложение и са излезли в серия.
Ще ви разкажем за някои от най-екстремните всъдеходни камиони на ЗИЛ, които малко да поразсеят митовете за това, че съветската автомобилна индустрия се базира само на заети чужди решения.
Вижте най-екстремните машини на ЗИЛ (ГАЛЕРИЯ):
Разбира се, не всички експериментални разработки на завода са били замразени в тестова фаза - някои са били доста успешни. Към последните се отнася съветският еквивалент на хотрод и супертрък, известен с прякора „Чебурашка“.
Шофирайки предсерийни лимузини в различни региони на страната, работниците на ЗИЛ отново и отново се сблъсквали с очевиден проблем. Леките коли ЗИС изисквали бензин A-72, който не бил навсякъде по маршрута на пробните шофирания. Горивото се транспортирало с тях на камион ЗИС-150, който физически не може да се справи с леките коли - разликата в скоростта на магистралата била двойна.