През 2009 година в сила влезе европейският стандарт за вредни емисии Евро 5 - не просто набор от малко по-строги изисквания, а радикална промяна в самото автомобилно производство на Стария континент. За да покрият Евро 5, производителите изоставиха предпочитаните дотогава двигатели с атмосферно пълнене и масово взеха да налагат смалени като обем (оттам и терминът downsizing) мотори с принудително пълнене.

Заради спецификите на българския пазар, ориентиран най-вече към автомобили на възраст между 10 и 15 години, тези двигатели едва сега започват масово да навлизат у нас. Което е добре за бъдещите собственици, защото вече има достатъчно информация кои малки турбоагрегати се държат прилично и кои създават повече проблеми.
Трябва непременно да направим уговорката, че "проблемен двигател" не означава двигател, който задължително ще създава ядове. Първо, поведението на един 10-годишен автомобил зависи колкото от производителя, толкова и от последвалата експлоатация и поддръжка. И второ, дори при най-"проблемните" и зле поддържани двигатели сериозни дефекти дават сравнително малка част. Все пак обаче има разлика дали тази малка част е 1% от всички двигатели от този вид на пазара, или, да кажем, 10%.
Най-проблемните турбомотори (ГАЛЕРИЯ):
Постепенно обаче започнаха да излизат на бял свят и недостатъците му. Най-големият сред тях бе преждевременното износване и разхлабване на ангренажната верига - обикновено известявано с осезаем тракащ звук от мотора. Проблемът с веригата нерядко водеше до бракуване на целия двигател. Това се отнася най-вече за агрегати, произведени между март 2007 и януари 2009 година.
Друг проблем в първите версии бе възвратният клапан на турбото, който беше непокрит и без смазка, което сравнително често водеше до блокирането му в полуотворено положение - ефектът от което е загуба на налягане и повишаване на разхода с 40-50%. BMW коригира това още след първата година.
С времето се напукват маркучите, особено този към байпаса на системата за рециркулация на газовете (СРГ). Когато това се случи, байпасът спира да функционира и като последица може да се стигне дори до самозапалване на двигателя. Заради това компанията обяви сервизна акция за 1.6 милиона автомобила през 2018.
Не са редки и отказите на горивната помпа.


12