През 2009 година в сила влезе европейският стандарт за вредни емисии Евро 5 - не просто набор от малко по-строги изисквания, а радикална промяна в самото автомобилно производство на Стария континент. За да покрият Евро 5, производителите изоставиха предпочитаните дотогава двигатели с атмосферно пълнене и масово взеха да налагат смалени като обем (оттам и терминът downsizing) мотори с принудително пълнене.

Заради спецификите на българския пазар, ориентиран най-вече към автомобили на възраст между 10 и 15 години, тези двигатели едва сега започват масово да навлизат у нас. Което е добре за бъдещите собственици, защото вече има достатъчно информация кои малки турбоагрегати се държат прилично и кои създават повече проблеми.
Трябва непременно да направим уговорката, че "проблемен двигател" не означава двигател, който задължително ще създава ядове. Първо, поведението на един 10-годишен автомобил зависи колкото от производителя, толкова и от последвалата експлоатация и поддръжка. И второ, дори при най-"проблемните" и зле поддържани двигатели сериозни дефекти дават сравнително малка част. Все пак обаче има разлика дали тази малка част е 1% от всички двигатели от този вид на пазара, или, да кажем, 10%.
Най-проблемните турбомотори (ГАЛЕРИЯ):
Дизеловите агрегати като цяло понесоха новите екостандарти по-леко от бензиновите - при повечето от тях нашествието на турбокомпресорите бе започнало доста по-рано. Но и тук се срещат някои "грешки на растежа", като N47 на BMW например.
С обем 1.6 или 2.0 литра, този двигател бе представен през 2007 година като наследник на M47, и на свой ред бе заменен от В47 през 2014. Иновативен, рафиниран и много икономичен, агрегатът спечели наградата за "Двигател на годината" за 2010 и 2011 година в своя клас.


12