През 2009 година в сила влезе европейският стандарт за вредни емисии Евро 5 - не просто набор от малко по-строги изисквания, а радикална промяна в самото автомобилно производство на Стария континент. За да покрият Евро 5, производителите изоставиха предпочитаните дотогава двигатели с атмосферно пълнене и масово взеха да налагат смалени като обем (оттам и терминът downsizing) мотори с принудително пълнене.

Заради спецификите на българския пазар, ориентиран най-вече към автомобили на възраст между 10 и 15 години, тези двигатели едва сега започват масово да навлизат у нас. Което е добре за бъдещите собственици, защото вече има достатъчно информация кои малки турбоагрегати се държат прилично и кои създават повече проблеми.
Трябва непременно да направим уговорката, че "проблемен двигател" не означава двигател, който задължително ще създава ядове. Първо, поведението на един 10-годишен автомобил зависи колкото от производителя, толкова и от последвалата експлоатация и поддръжка. И второ, дори при най-"проблемните" и зле поддържани двигатели сериозни дефекти дават сравнително малка част. Все пак обаче има разлика дали тази малка част е 1% от всички двигатели от този вид на пазара, или, да кажем, 10%.
Най-проблемните турбомотори (ГАЛЕРИЯ):
Турбодвигателите с намален обем, особено бензиновите, изискват много по-старателна поддръжка и по-честа смяна на масло от останалите. Всъщност при тях е добре да сменяте маслото дори по-често от препоръките на производителя, и по никакъв начин не се поддавайте на офертите за "удължен сервизен интервал", предлагани от много вносители. За тях е изгодно после да ви ремонтират повредения двигател.
С оглед на казаното дотук при покупката на автомобил с такъв двигател е жизненоважно да имате сервизната му история и да знаете как е обслужван. Ако попаднете на кола с турбо от 2006-2011 година, без ясна история и с голям пробег, най-добре я пропуснете.


12