През 2009 година в сила влезе европейският стандарт за вредни емисии Евро 5 - не просто набор от малко по-строги изисквания, а радикална промяна в самото автомобилно производство на Стария континент. За да покрият Евро 5, производителите изоставиха предпочитаните дотогава двигатели с атмосферно пълнене и масово взеха да налагат смалени като обем (оттам и терминът downsizing) мотори с принудително пълнене.

Заради спецификите на българския пазар, ориентиран най-вече към автомобили на възраст между 10 и 15 години, тези двигатели едва сега започват масово да навлизат у нас. Което е добре за бъдещите собственици, защото вече има достатъчно информация кои малки турбоагрегати се държат прилично и кои създават повече проблеми.
Трябва непременно да направим уговорката, че "проблемен двигател" не означава двигател, който задължително ще създава ядове. Първо, поведението на един 10-годишен автомобил зависи колкото от производителя, толкова и от последвалата експлоатация и поддръжка. И второ, дори при най-"проблемните" и зле поддържани двигатели сериозни дефекти дават сравнително малка част. Все пак обаче има разлика дали тази малка част е 1% от всички двигатели от този вид на пазара, или, да кажем, 10%.
Най-проблемните турбомотори (ГАЛЕРИЯ):
Почти всички споменати дотук проблеми бяха "грешки на растежа", плод на бързане и на навлизане в непознати територии. През 2010-2012 за слабостите на малките турбомотори вече се заговори масово и производителите се заеха да ги отстранят. Усъвършенстваха системите за смазване, ангренажните вериги (някои директно се отказаха от веригите в полза на ремъка), материалите за буталата и цилиндровите стени.
До 2015 на практика всички тези жертви на даунсайзинга бяха заменени от уж същите, но на практика изцяло нови агрегати. Нито 1.4 TSI, нито 1.6 THP вече създават подобни затруднения. Всеки от тези двигатели спокойно може да направи 250 000 - 300 000 километра пробег без съществени ремонти. Но те все така се нуждаят от внимателни грижи - честа смяна на маслото, периодично внимание към ангренажа, почистване на дюзи, промивка на радиатора.


12