Почти всички страни в Европа вече насърчават активно електромобилите и делът им расте с рекордни темпове през 2020. Но трайна ли е тази тенденция? Могат ли електрическите коли да носят печалба на производителите си? Когато станат масови, ще представляват ли заплаха за енергийните системи? Или за екологията, с купчините стари батерии?
Жил Норман, старши вицепрезидент на групата Renault за електромобилите и мобилните услуги
"Колела" и Automedia.bg зададоха всички тези въпроси на един от хората, от които всъщност зависят отговорите: Жил Норман, старши вицепрезидент на групата Renault, отговарящ за електромобилите и мобилните услуги. Ето какво ни каза той.
10 ключови въпроса за електромобилите (ГАЛЕРИЯ):
Жил Норман: "От досегашния ни опит мога да кажа две неща. Първо, имаме достатъчен капацитет за рециклиране, и за повторно използване на материали като кобалта например...
Другото, което вече знаем, е че батериите ни ще имат по-дълъг живот от самите автомобили. Една кола живее 10-15 години. След това ще рециклираме самата нея, но пакетът с батериите ще има още около десет години живот.
Втори живот, както го наричаме. В него тя ще се използва за складиране на енергия. Това е досега фаталното липсващо звено при възобновяемата енергетика.
Знаете, енергията от възобновяеми източници е непостоянна - зависи от слънцето, вятъра, деня и нощта. А мрежата трябва да е постоянна и стабилна. Нужен е буфер между двете. Досега го нямахме, но батериите ни могат да бъдат такъв буфер. Вече използваме някои от тях по този начин.
Не очакваме рециклиране в сериозни мащаби още 6-7 години".