Електричество, автономно управление, свързаност: вече няма съмнение, че това ще са трите стълба на утрешната мобилност. Но повечето производители говорят за тях чрез маркетинговите си отдели, с добре познатата ни сляпа вяра в светлото бъдеще, и старателно премълчават недостатъците и трудностите. Все пак има и изключения. През изминалата седмица в Мюнхен "КОЛЕЛА" имаше възможност да обсъди тези въпроси с един от най-пословично прямите хора в автомобилната индустрия - шефа по развойната дейност на BMW Клаус Фрьолих.
Ето 11 тенденции, които той очерта за бъдещето на автомобилите (ГАЛЕРИЯ):
ВСЕКИ ДОПЪЛНИТЕЛЕН КМ ОБСЕГ СТРУВА СОЛЕНО
Днес масово производителите (включително и BMW) обещават 400, 500, дори 600 км пробег с едно зареждане за електромобилите си. Но хората не осъзнават, че големият пробег е луксозна опция, обяснява Клаус Фрьолих. "Основният, най-голям компонент в цената на електромобила е батерията", подчертава той. Най-големите батерии ще са в бъдеще това, което са днес най-добре оборудваните версии с мощни двигатели. "Еквивалентът на 316 дизел занапред ще е кола с пробег около 300 км и един двигателен мост. Докато 600 км пробег и два двигателни моста ще е нещо като М4 - най-скъпата възможна опция".
Досега това не се забелязваше много, защото първите поколения електромобили не бяха в достатъчно големи производствени серии. "Разходите по разработването им бяха милиарди, така че производителите можеха спокойно да ги подаряват без пари, нямаше да има голяма разлика върху счетоводните баланси". Но сега обемите нарастват и електромобилите трябва да започнат да печелят пари.
Днес масово производителите (включително и BMW) обещават 400, 500, дори 600 км пробег с едно зареждане за електромобилите си. Но хората не осъзнават, че големият пробег е луксозна опция, обяснява Клаус Фрьолих. "Основният, най-голям компонент в цената на електромобила е батерията", подчертава той. Най-големите батерии ще са в бъдеще това, което са днес най-добре оборудваните версии с мощни двигатели. "Еквивалентът на 316 дизел занапред ще е кола с пробег около 300 км и един двигателен мост. Докато 600 км пробег и два двигателни моста ще е нещо като М4 - най-скъпата възможна опция".
Досега това не се забелязваше много, защото първите поколения електромобили не бяха в достатъчно големи производствени серии. "Разходите по разработването им бяха милиарди, така че производителите можеха спокойно да ги подаряват без пари, нямаше да има голяма разлика върху счетоводните баланси". Но сега обемите нарастват и електромобилите трябва да започнат да печелят пари.