Всеки - или почти всеки - шофьор знае колко важна е редовната смяна на маслото в двигателя. Но далеч по-малко са онези, които се замислят за маслото в скоростната кутия. А много често то се нуждае повече от вниманието им.
Защо е необходимо да се обслужва трансмисията? Маслото в нея всъщност е подложено на повече тормоз. Маслото в двигателя по-често работи при оптималните температури, за които е създадено - просто защото двигателят се загрява от вътрешното горене, и има по-ефективно охлаждане. В скоростната кутия нагряването идва само от силите на триене, и тя доста по-често прегрява. При топло време и натоварен режим на работа температурата в трансмисията може да надвиши тази на двигателя с 15-20 градуса по Целзий. А прегряването ускорява деградацията на маслото.
Отделните компоненти в скоростната кутия се износват от триенето един в друг. Стружките попадат в маслото и единственият начин да се отстранят, преди да са започнали да запушват тънките канали, е именно подмяна на маслото. В редукторните кутии тези стружки са основно стоманени. В механичните скоростни кутии към това се добавят частици от износените синхронизатори - месингови, бронзови и от различни композити. При автоматиците и вариаторните кутии има и отпадъци от фрикционните дискове. Да не забравяме също и за праха, който прониква през клапаните при цикъла прегряване/охлаждане. При газене в дълбоки локви вътре може да попадне и вода.
Съвременните "даунсайзнати" двигатели с турбокомпресори влошават положението, защото създават по-висок въртящ момент и товарят повече трансмисията. Изглежда очевидно, че тя се нуждае от известно внимание, за да се справи. Но колко внимание? Тук производителите не са в състояние да дадат еднозначни отговори. Руското списание "За Рульом" наскоро се обърна за препоръки към няколко основни производители и получи отговори, които се разминаваха дори за марки от един и същи концерн (и с едни и същи агрегати в тях). Причините вероятно са много, и сред тях е фактът, че всяка марка си има своя политика за следпродажбено обслужване. Така или иначе, ето препоръките за различните брандове.
Кога се сменя маслото на трансмисията за отделните марки (ГАЛЕРИЯ):
В руските модели с предно предаване, без значение каква е кутията, маслото трябва да се подмени по спецификации на всеки 180 000 км - показател, който доста учудва експертите на "За Рульом" (толкова по-качествени от друггите ли са трансмисиите на ВАЗ?).
При Лада Нива обаче маслото в скоростната и раздатъчната кутии, както и това в редукторите на предната и задната ос се сменя на всеки 40 000. Първата смяна обаче трябва да стане още след 2-3 хиляди километра.
Всички тези препоръки важат при "нормална" експлоатация на автомобила, предупреждават производителите. При по-тежка интервалите трябва да се съкратят. Но какво означава "тежка" експлоатация? Ето факторите, които съкращават ресурса на трансмисията:
- Чести пътувания на кратки разстояния
- Често пътуване по неравни, прашни пътища без асфалтово покритие
- Често ползване при ниски температури
- Редовно пътуване в задръстване, с често гасене и палене на двигателя
- Чести стръмни изкачвания и спускания
- Ползване на ремарке, каравана или на багажник на покрива
- Използване на автомобила като товарен или такси
- Движение с високи скорости - над 140 км/ч