Не е тайна, че автомобилната промишленост по времето на СССР значително изостава от тези отвъд Желязната завеса - било заради ограничените ресурси, било заради слабостите на плановата икономика, или може би защото най-добрите учени и инженери работят за нуждите на армията. Каквото и да е обяснението, факт е, че руските автомобилни конструктори често са принудени да взаимстват технически и дизайнерски решения, създадени от други.
Ето и най-драстичните примери за това "взаимстване". В някои случаи то си е чиста кражба, а в други СССР плаща на чужди компании, за да ползва техни технологии, сред които има дори задвижващи агрегати. Историята с "Жигула" (ВАЗ-2101) и FIAT 124 е добре известна, но има и други интересни случаи.
Какво взе СССР от световната автомобилна индустрия (ГАЛЕРИЯ):
В завода АЗЛК в Москва са докарани няколко бройки от модела на Simca (на снимката), които са разглобени. Задвижващите агрегати са пратени в лабораторията, а инженерите-конструктори използват основата, за да направят "Москвич-2141". В крайна сметка готовият модел е именно с купе на Simca, но със съветски двигател. "Алеко" е и последният съветски модел, сглобяван у нас - в завода в Ловеч.