IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Трябва ли да използваме азот в гумите?

Има няколко причини да ги напомпваме с този газ вместо с въздух, но не е задължително

Автомобилните гуми обикновено се пълнят с компресиран атмосферен въздух. Това, което дишаме е смес от 78% азот и 21% кислород, а останалата част е комбинация от водни пари, въглероден двуокис и малки концентрации на т. нар. "благородни газове" като аргон и неон.


Азот в автомобилните гуми, струва ли си?


От няколко години насам, дори и в България, може да напомпате гумите си с чист азот, вместо въздух. Много специалисти обясняват, че това е по-добрият вариант, но нека да видим защо:

Неправилно напомпаните гуми като цяло се износват по-бързо и повишават разхода на гориво. Но няма смисъл да обясняваме колко е важно да карате колата си с предвиденото налягане в гумите, заложено от производителя. Според някои специалисти, именно с азот ще постигнете това по-добре и ще се наложи по-рядко да проверявате налягането.

Всяка една гума губи налягане с времето, тъй като газовете се просмукват през каучуковата смес, колкото и да е плътна. В случая на азота, това "изветряване" е с 40 процента по-бавно, отколкото при атмосферния въздух. Резултатът е по-стабилно налягане в гумите за по-дълъг период от време. Кислородът от атмосферния въздух от друга страна, реагира с каучука докато прониква в него, което води до термо-оксидативен процес, разрушаващ малко по малко гумата с времето.


Правилното налягане в гумите е много важно


Автомобилните състезатели отбелязват, че гумите напомпани с азот, вместо с въздух, реагират много по-малко на резките температурни промени. Газовете се разширяват при затопляне и се свиват при изстиване, затова може да откриете че някоя или всичките ви гуми са спаднали при захладняване на времето. В особено динамична ситуация, каквато е едно състезание на писта, например, константното налягане в гумите е от изключителна важност. Затова много пилоти залагат именно на азот в гумите.

Водата, която обикновено прониква в гумите с въздуха под формата на капки влага, е враг на автомобилната гума. Независимо дали е под формата на пари или течна, тя причинява големи промени в налягането при загряване и изстиване. Но дори по-лошото е, че с времето, водата допринася за корозирането на металните корди на гумата, както и на вътрешните страни на джантите.

Проблемът с водата се елиминира при използването на азот в гумите, тъй като системите за помпане с този газ го подават в сух вид. А за да са по-коректни нещата и да изкарате водата и въздуха, най-правилно би било няколко пъти да напомпате гумите с азот и да ги спаднете, за да изчистите другите газове.


Водата в гумата може да причини големи неприятности


В общи линии, това са предимствата от използване на азот в гумите. С този газ налягането ще остане по-константно, ще спестите някой лев от гориво по този повод, както и от поддръжката на гумите. Естествено, възможно е по някаква причина напомпаната с азот гума също да спадне. В такъв случай не се притеснявайте да я напомпате с добрия стар въздух.

Производителите на гуми, от друга страна, не са стожери на използването на азота пред въздуха. Пред изданието Popular Sciense, експерт от Bridgestone заявява, че не би дал приоритет нито на един компонент. Според него най-важно е правилното поддържане на налягането, независимо какво има вътре в гумата.

0 от 500
  • #8
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Сменям летни и зимни всеки сезон на едни джанти и затова няма смисъл от азот. Отделно от това, в таблицата са записани различни стойности в зависимост дали колата е празна или натоварена. За задната ос варира от 2.1 до 2.8 атмосфери. Къде да търся азот? Това е за гъзарчета, които карат колите си, за да си напомпат ниското самочувствие или за спортни коли за състезания.
  • #7
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    До №3 на предната ми кола,която пак бе нова но от 2005г. нямаше система за налягането на гумите и естествено в началото я карах без да пълня гумите с азот,но като смених гумите с нови от най-висок клас ги напълних с азот,та разликата освен от качеството на гумата се усеща и от не варирането на налягането в гумата особено през топлите месеци и устойчивостта е доста по-висока,а и живота на гумата се увеличава и то с не малко. Смисъл има и да нямаш система за налягането на гумите.
  • #6
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    До №4, ами аз за 3 години от както ги напълних с азот само проверка без донапомпване и датчиците си показват в разлики от няколко десети студени/загрети гуми. На въздуха лятотот стойностите стигат и до над атмосфера. Не лъжат въобще много са си прави,то и за това на всички състезателни автомобили гумите се пълнят с азот за да има равномерно налягане въввсочки гуми.
  • #5
    15 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    На москвича все с азот му помпя гумите, че като влезе с 300 в завой да съм сигурен...
  • #4
    3 rate up comment 1 rate down comment
    ( преди 2 седмици )
  • #3
    3 rate up comment 5 rate down comment
    112 ( преди 2 седмици )
    Ако имаш система която да показва налягането в гумите съм съгласен че с азот е по-удобно. Но ако нямаш при всяка проверка какво е налягането част от него ще излита в атмосферата. Така че аз ще си карам на въздух. На работата ми има арестуван камион. Някъде от 12 години стои там. Започнал е да ръждясва но гумите му до ден днешен не са спаднали. Вероятно са напомпани с азот, друго обяснение нямам.
  • #2
    12 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Важното е помпане да има , слагам гумата и помпам докато ме заболи кръста, после сменяме позата с жената.
  • #1
    9 rate up comment 3 rate down comment
    Въпрос ( преди 2 седмици )
    А може ли да ги помпим с водород, пропан-бутан или метан, че до гърмят по силно?