Автомобилните гуми обикновено се пълнят с компресиран атмосферен въздух. Това, което дишаме е смес от 78% азот и 21% кислород, а останалата част е комбинация от водни пари, въглероден двуокис и малки концентрации на т. нар. "благородни газове" като аргон и неон.
От няколко години насам, дори и в България, може да напомпате гумите си с чист азот, вместо въздух. Много специалисти обясняват, че това е по-добрият вариант, но нека да видим защо:
Неправилно напомпаните гуми като цяло се износват по-бързо и повишават разхода на гориво. Но няма смисъл да обясняваме колко е важно да карате колата си с предвиденото налягане в гумите, заложено от производителя. Според някои специалисти, именно с азот ще постигнете това по-добре и ще се наложи по-рядко да проверявате налягането.
Всяка една гума губи налягане с времето, тъй като газовете се просмукват през каучуковата смес, колкото и да е плътна. В случая на азота, това "изветряване" е с 40 процента по-бавно, отколкото при атмосферния въздух. Резултатът е по-стабилно налягане в гумите за по-дълъг период от време. Кислородът от атмосферния въздух от друга страна, реагира с каучука докато прониква в него, което води до термо-оксидативен процес, разрушаващ малко по малко гумата с времето.
Автомобилните състезатели отбелязват, че гумите напомпани с азот, вместо с въздух, реагират много по-малко на резките температурни промени. Газовете се разширяват при затопляне и се свиват при изстиване, затова може да откриете че някоя или всичките ви гуми са спаднали при захладняване на времето. В особено динамична ситуация, каквато е едно състезание на писта, например, константното налягане в гумите е от изключителна важност. Затова много пилоти залагат именно на азот в гумите.
Водата, която обикновено прониква в гумите с въздуха под формата на капки влага, е враг на автомобилната гума. Независимо дали е под формата на пари или течна, тя причинява големи промени в налягането при загряване и изстиване. Но дори по-лошото е, че с времето, водата допринася за корозирането на металните корди на гумата, както и на вътрешните страни на джантите.
Проблемът с водата се елиминира при използването на азот в гумите, тъй като системите за помпане с този газ го подават в сух вид. А за да са по-коректни нещата и да изкарате водата и въздуха, най-правилно би било няколко пъти да напомпате гумите с азот и да ги спаднете, за да изчистите другите газове.
В общи линии, това са предимствата от използване на азот в гумите. С този газ налягането ще остане по-константно, ще спестите някой лев от гориво по този повод, както и от поддръжката на гумите. Естествено, възможно е по някаква причина напомпаната с азот гума също да спадне. В такъв случай не се притеснявайте да я напомпате с добрия стар въздух.
Производителите на гуми, от друга страна, не са стожери на използването на азота пред въздуха. Пред изданието Popular Sciense, експерт от Bridgestone заявява, че не би дал приоритет нито на един компонент. Според него най-важно е правилното поддържане на налягането, независимо какво има вътре в гумата.