IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Трябва ли да използваме азот в гумите?

Има няколко причини да ги напомпваме с този газ вместо с въздух, но не е задължително

Автомобилните гуми обикновено се пълнят с компресиран атмосферен въздух. Това, което дишаме е смес от 78% азот и 21% кислород, а останалата част е комбинация от водни пари, въглероден двуокис и малки концентрации на т. нар. "благородни газове" като аргон и неон.


Азот в автомобилните гуми, струва ли си?


От няколко години насам, дори и в България, може да напомпате гумите си с чист азот, вместо въздух. Много специалисти обясняват, че това е по-добрият вариант, но нека да видим защо:

Неправилно напомпаните гуми като цяло се износват по-бързо и повишават разхода на гориво. Но няма смисъл да обясняваме колко е важно да карате колата си с предвиденото налягане в гумите, заложено от производителя. Според някои специалисти, именно с азот ще постигнете това по-добре и ще се наложи по-рядко да проверявате налягането.

Всяка една гума губи налягане с времето, тъй като газовете се просмукват през каучуковата смес, колкото и да е плътна. В случая на азота, това "изветряване" е с 40 процента по-бавно, отколкото при атмосферния въздух. Резултатът е по-стабилно налягане в гумите за по-дълъг период от време. Кислородът от атмосферния въздух от друга страна, реагира с каучука докато прониква в него, което води до термо-оксидативен процес, разрушаващ малко по малко гумата с времето.


Правилното налягане в гумите е много важно


Автомобилните състезатели отбелязват, че гумите напомпани с азот, вместо с въздух, реагират много по-малко на резките температурни промени. Газовете се разширяват при затопляне и се свиват при изстиване, затова може да откриете че някоя или всичките ви гуми са спаднали при захладняване на времето. В особено динамична ситуация, каквато е едно състезание на писта, например, константното налягане в гумите е от изключителна важност. Затова много пилоти залагат именно на азот в гумите.

Водата, която обикновено прониква в гумите с въздуха под формата на капки влага, е враг на автомобилната гума. Независимо дали е под формата на пари или течна, тя причинява големи промени в налягането при загряване и изстиване. Но дори по-лошото е, че с времето, водата допринася за корозирането на металните корди на гумата, както и на вътрешните страни на джантите.

Проблемът с водата се елиминира при използването на азот в гумите, тъй като системите за помпане с този газ го подават в сух вид. А за да са по-коректни нещата и да изкарате водата и въздуха, най-правилно би било няколко пъти да напомпате гумите с азот и да ги спаднете, за да изчистите другите газове.


Водата в гумата може да причини големи неприятности


В общи линии, това са предимствата от използване на азот в гумите. С този газ налягането ще остане по-константно, ще спестите някой лев от гориво по този повод, както и от поддръжката на гумите. Естествено, възможно е по някаква причина напомпаната с азот гума също да спадне. В такъв случай не се притеснявайте да я напомпате с добрия стар въздух.

Производителите на гуми, от друга страна, не са стожери на използването на азота пред въздуха. Пред изданието Popular Sciense, експерт от Bridgestone заявява, че не би дал приоритет нито на един компонент. Според него най-важно е правилното поддържане на налягането, независимо какво има вътре в гумата.

0 от 500
  • #17
    0 rate up comment 2 rate down comment
    ogog ( преди 3 години )
    е от къде тая влага - компресия конденз разделяне на газова и течна фаза, колко да е тая влага че да измести Ср на газовата смес че да избута налагянето така. А тоя азот да не е четири 9-ки, най-много да е 94% сух. Това малко като какъв антифриз си сложил.-Червен!! -Ама коя спецификация? - Абе червен бе, убав е
  • #16
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    а може ли с пръдня да се пълнят гумите? ако спукаш да се усетиш по миризмата :)
  • #15
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    може и лятна със зимен въздух
  • #14
    10 rate up comment 0 rate down comment
    Бай Гошо ( преди 3 години )
    Аз само да питам - може ли зимна гума да се пълни с летен въздух?
  • #13
    2 rate up comment 4 rate down comment
    До “разбирач” ( преди 3 години )
    Моята е с датчици на всеки винтил и не ми показва точно налягане, нито коя гума се е отдула. Сигнализира ако има нещо ненормално. Така че си провери знанията преди да се правиш на разбирач. Това с АБС датчика ще ти покаже твърде късно и няма никакъв смисъл. За пръв път чувам за такава глупост. Верно, че е само софтуер, но няма смисъл.
  • #12
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    азота се ползва по една единствена причина възпрепятства преобразуването на влагата която се натрупва в гумата в пара и да не се снигне до експлозия следствие от загрявяне на обикновения въздух от движение с много високи скорости както и от температурата на спирачните дискове както и заради константните показатели за налягане
  • #11
    8 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    Трябва ли да използваме азот в гумите? - НЕ!
  • #10
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 години )
    *по-бързо исках да кажа. Върти се по-бързо като е меко, защото диаметърът му намалява.
  • #9
    10 rate up comment 2 rate down comment
    Разбирач ( преди 3 години )
    TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) системата за следен налягането в гумите има евтин и скъп вариант. Евтиният се казва индиректен (iTPMS) и е задължителен за колите от 11.2004. Той измерва скоростта на въртене на всяко колело от ABS датчиците и ако някое се върти по-бавно, значи е спаднало и на таблото ти светва само една лампа. Не знаеш коя е меката гума, обаче. Директната система dTPMS е с 4 безжични датчика във винтилите и на таблото се показва точно налягане на всяка гума.
  • #8
    5 rate up comment 4 rate down comment
    До 112 ( преди 3 години )
    Системата за проверка само ти показва дали няма някакво ненормално спадане. Не ти дава точни стойности. Целта е ако спукаш, докато караш, да разбереш