IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Защо многозвенното окачване взе да изчезва?

Торсионна греда, макферсон, двойна вилка - какви са разликите между основните типове окачване

Автомобилните технологии се развиват бързо и една днешна кола като цяло е несравнимо по-сложна и напредничава от онази отпреди 20 години. Но има и една област, в която сякаш техниката крачи бавно назад: окачването. Как да си обясним факта, че напоследък все повече масови автомобили се отказват от многозвенното окачване?


многозвенно окачване, Mercedes, графика
 
 
В края на краищата нали тъкмо то (наричано още многоточково, мулти-линк или независимо, макар че всъщност има и други видове независимо) бе представяно като най-доброто решение за един лек автомобил. И след като първоначално то бе запазено за премиум и спортни модели, постепенно към него започнаха да се стремят дори и по-бюджетните производители - за да докажат все по-високите качества на продукта си.

В последните няколко години обаче тенденцията се обърна. Модели, които бяха въвели многозвенното, се отказаха от него, най-често в полза на торсионната греда. Новата Mazda 3 е с такава греда. Както и VW Golf, без най-скъпите версии. Както и базовото ново Audi A3, въпреки своята "премиум" цена. Защо се случва това? Нима тази технология е напреднала и е станала по-съвършена от другата?
 
 
Audi A3 2021, 30TFSI
Базовата версия на новото Audi А3 e с торсионна греда отзад - нещо, което доскоро беше немислимо за премиум сегмента. Всички останали нива на оборудване са с многозвенно окачване


Всъщност отговорът на последното е "не". Многозвенното окачване си остава най-доброто решение, когато търсим от една кола динамика и стабилно поведение. Има други причини то да отстъпва на заден план - и най-главната е цената.

Различни фактори принудиха производителите доста да вдигнат цените на колите си напоследък - екологични изисквания, нови задължителни технологии за безопасност, нарастваща алчност на акционерите... За да компенсират донякъде това поскъпване, компаниите се стремят да намалят производствените си разходи. Замяната на многозвенното окачване с греда е удобен начин. Вторият вариант е осезаемо по-евтин, а и не изисква монтирането на напречни стабилизатори. Освен това гредите са по-леки, а намаляването на теглото е ключово за покриване на новите стандарти за емисиите. И накрая торсионната греда заема по-малко място и позволява по-голям багажник, да кажем.
 
 
Mercedes C111
Първият автомобил с многозвенно окачване е концептът Mercedes C111, още в края на 60-те, а в сериен модел то се влага най-напред пак от германците - при W201 и W124 
  
 
Така че по всичко личи, че многозвенното окачване ще се върне там, където беше преди - като екстра, запазена за по-скъпи и по-спортни автомобили. Пък и истината е, че повечето фамилни седани и хечбек модели така или иначе никога не използват възможностите му на пътя.

Впрочем това е и добър повод да си припомним основните типове окачване и как действат те. В историята на автомобила има стотици системи, но тук ще се спрем само на най-популярните в наши дни.


Петте най-популярни типа окачване днес (ГАЛЕРИЯ):


0 от 500
  • #20
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Аз като купувам проверявам всичко и няма как да ми пробутат торсионна греда в Ауди. Иначе народа е масово невеж, дори не знае как в последен модел кола да си свърже телефона и си го държи с едната ръка, това е масово по софийските полета.
  • #19
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Многоточковото окачване взе да изчезва, защото вашите любимци от ВАГ трябва да избият разходите по глобите за най-голямата корпоративна измама последните десетилетия. Втората голяма пак идва от Германия и се развива в момента - нарича се Wirecard...
  • #18
    16 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    На обикновения човек 4х4 му трябва точно в 0.5% от случаите. По същия начин толкова му трябва и СУВ. Но маркетингът на компании като ВАГ е безупречен. Също както наскоро се опитаха тук да обяснят, че да гори масло една кола е нормално, както и сега се опитват да обяснят, че торсионна греда на кола като А3 е нормална. Наскоро видях един Т-рок с барабанни спирачки отзад. Кола за 40000 лева....
  • #17
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    друго си е отзад да е мулти-линк. Колата захапва пътя и на високи скорости е супер удобно за шофиране. Вярно има реглажи на преден-заден мост, може и ремонтите да са по-скъпи, обаче разликата е голяма.
  • #16
    7 rate up comment 1 rate down comment
    Гост 1 ( преди 1 месец )
    Разликата между двата типа окачване е толкова голяма че чак е трудно да се обясни без да си карал един същи автомобил с двата вида окачване. Ефтиното е като каруца, никакъв комфорт. Многоточковото е за предпочитане но дори и Шкода го слага само на автомобили с по висока цена . На база просто забрави
  • #15
    26 rate up comment 2 rate down comment
    До #14 ( преди 1 месец )
    И не на последно място, успяха да ги накарат да си мислят, че колата им трябва да е SUV. Лесен и удобен начин, да вземат на хората парите. Просто повдигаш окачването с 3см, изправяш колата да изглежда като тухла четворка и обясняваш че това е SUV и за това струва 10 хил.лв повече. Пладнешки обир, който спаси марки като Сеат от фалит.
  • #14
    15 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 1 месец )
    До №12 "Негово величество клиентът си извоюва тази посока на развитие". Мисля, че не си прав - клиентът беше доведен до това, чрез реклама и пропаганда. Погледни в нета - пълно е със статии които обясняват, че не ни е нужно 4х4, в повечето официални сайтове не можеш да видиш колко цилиндров е мотора, а в някои дори не пише колко к.с. е - предимно разход и CO2 емисии
  • #13
    24 rate up comment 1 rate down comment
    до 12 ( преди 1 месец )
    На 100% съм съгласен. Някак си хората са прекалено невежи и търсят таблетите, екстрите и брандовете. Нямам обяснение иначе кой дава луди пари за немски премиуми и СУВ-ове за по 200 К, които очевидно са надценени и нищо особено технически.
  • #12
    17 rate up comment 3 rate down comment
    propov ( преди 1 месец )
    Да , на там са тръгнали нещата от много време. Колите не се правят от инженери а от маркетинг и финансов отдел. Ама като търсят кола хората не питат за техниката а за екстрите и мултимедията. Негово величество клиентът си извоюва тази посока на развитие. Сега да си бере плодовете на собственото си невежество. Аз между другото много харесвам новата Мазда 3 и имах сериозен план да седна в такава. Е мина ми мерака. План Б - нещо премиум на старо. Скъпа потдръжка , ама за консерва пари не давам.
  • #11
    19 rate up comment 1 rate down comment
    Гост ( преди 1 месец )
    Как може някакви железа, които се произвеждат от десетилетия, изведнъж да станат "много скъпи". Наречете нещата с истинските им имена - автомобилните компании станаха много алчни. Изведнъж multi-link стана много скъп, 4х4...