Компактните хечбек модели са най-търсените автомобили в Европа от години. Но това не значи, че при тях има особена пазарна интрига. Едно име доминира в класа, а всички останали просто се мъчат да отмъкнат парченце от неговата баница.
MAZDA ГО ПРАВИ с умерен успех със своята "тройка": първите й три поколения се продадоха в шест милионен тираж, но само един милион от тези сделки се пада на Стария континент. Въпросът е дали четвъртото поколение може да промени това.
Още при премиерата миналата зима ви казахме, че японците този път са подходили доста смело. Дизайнът на новата Mazda 3 е може би най-отличаващият се в сегмента. А в добавка към него вървят и няколко доста новаторски технологии.
АВТОМОБИЛЪТ ИЗГЛЕЖДА едновременно по-елегентен, по-мускулест и по-динамичен, но в същото време е и ясно разпознаваем. Дори емблемата да отсъства, няма как да го объркате. Минус е само подчертано лошата видимост назад.
В салона промяната също е голяма. Приборите са ориентирани към шофьора и доста интуитивни. Одобряваме големия и прегледен head-up дисплей, който на всичкото отгоре е част от серийното оборудване. Материалите в интериора са доста по-качествени отпреди, с доста пиано лак и алуминиеви детайли.
ХАРЕСАХМЕ СЪЩО СЕДАЛКИТЕ, които са удобни и осигуряват добра странична опора. Задната седалка може да побере трима, без да им причини пристъпи на клаустрофобия. Багажникът е по-скоро под средното за класа със своите 358 литра, но при смъкнати облегалки скача до над 1000 и ще ви позволи да си откарате сами новата готварска печка.
Тествахме новия "мек" хибрид, в който двулитровият бензинов мотор се съчетава със стартер-генератор с мощност 6 киловата. Идеята отчасти е той да компенсира липсата на турбо, макар че над 10-те секунди от 0 до 100 км/ч сто не са кой знае какво постижение. Но главната цел на хибридната система е да смъква разхода. Японците обещават около 6 литра на 100 км. Ние постигнахме 9 на сто, но най-вече в извънградски цикъл, а най-големите ползи от тази система са именно в града.
ВСЕ ПАК ПОДОЗИРАМЕ, че повечето европейци ще се насочат към далеч по-пестелевия 1.8 дизел с мощност 115 коня. Поне до пазарния дебют на революционния нов Skyactive X - бензинов мотор, действащ на принципа на дизелите.
Извън това новата "тройка", също като предишната, стои много добре на пътя. Усеща се и ефектът от новата система за подпомагане на следването на зададената от волана траектория. Окачването е пипнато с цел малко повече комфорт.
КАКТО ВСЕКИ НОВ АВТОМОБИЛ, Mazda 3 също е натъпкана с огромен брой електронни асистенти. Новост е специална функция, която следи очите на шофьора. Тя "вижда" кога той мига и може да засече настъпването на умора. Тогава се активира звуков сигнал, за да се разсъните.
Като цяло, новата Mazda 3 прави сериозна крачка напред във всяко едно отношение. И дава заявка за по-сериозно присъствие в този клас - стига да не се влияем прекалено от цената й. Тя стартира от 41 000 лева, но високите нива спокойно прехвърлят границата на 50-те хилядарки. Което поне засега ни подсказва, че пазарният лидер Golf може да спи спокойно.
1998 куб. см работен обем 122 к.с. максимална мощност 210 Нм максимален въртящ момент 10.4 секунди 0-100 км/ч |
Още снимки на новата Mazda 3 можете да видите в галерията: